Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar i fler tätorter i Västmanland

En Iveco Rosero Electric som går i trafik i Sollefteå. Nu får även Surahammar och Hallstahammar den här typen av elbussar i trafik i respektive kommun.

En Iveco Rosero Electric som går i trafik i Sollefteå. Nu får även Surahammar och Hallstahammar den här typen av elbussar i trafik i respektive kommun.

Ytterligare två tätorter i Västmanland, Surahammar och Hallstahammar, har nu blivit elektriska. På torsdagen presenterade bussoperatören Björks Buss och de båda kommunerna de nya elbussar som ska sättas i trafik där.

Det är två Iveco Rosero Electric med plats för 20 sittande och tio stående passagerare som klarar sju à åtta timmars körning eller 17 mil på en laddning. Att ladda ett tomt batteri tar sex timmar.

För Surahammars kommun innebär övergången till eldriven busstrafik en ökad kostnad på 5000 kronor i månaden.

– Det blir några kronor dyrare, men det är bra för miljön och det känns riktigt att vi kan vara med och stötta utvecklingen, säger kommunalrådet Tobias Nordlande(S) i Surahammar till Vestmanlands Läns Tidning.

Björks Buss ingår i Björks & Bybergkoncernen som har den svenska agenturen för Rosero, och bussföretagen i koncernen har eldrivna midibussar i trafik i bland annat Ludvika, Härnösand, Sollefteå, Håbo, Enköping och Hedemora.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)