Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre i Stockholm, sämre i Uppsala och Göteborg

Stockholm får beröm  för ökad kollektivtrafik. Foto: TomTom.

Stockholm får beröm för ökad kollektivtrafik. Foto: TomTom.

Trafiksituationen har förbättrats och trafikstockningarna i Stockholm har minskat. Efter att åpr 2014 och 2015 ha haft de värsta trafikstockningarna i Norden är nu Oslo sämst med en kraftig jämfört med föregående år. Uppsala, Göteborg och Malmö är de svenska städer som näst Stockholm har de mesta trafikstockningarna och i två av dem har det blivit värre än tidigare.

På tisdagen presenterade TomTom sin årliga rapport TomTom Traffic Index 2017. Rapporten belyser effekterna av trängsel och trafikstockning i 390 städer i 48 länder. TomToms rapport visar bland annat hur mycket kötid bilister tillbringar i trafiken och vilka tider där trängseln är som störst respektive minst i de olika städerna.

Nytt för i år är att TomTom Traffic Index 2017 utmärker sex städer som förtjänar särskilt erkännande för sina insatser att minska trafikstockningar. Stockholm är en av de prisbelönta städerna och fick utmärkelsen största mångfalden sett i typ av transportmöjligheter.

De sex kategorierna och dess vinnare är:

1. Stockholm – största mångfalden sett i typ av transportmöjligheter
2. Rio De Janeiro – bästa kollektivtrafiken
3. Moskva – bästa parkeringsmöjligheterna
4. Johannesburg – bästa trafikplaneringssystemet
5. Abu Dhabi – bästa vägnätet
6. Pittsburgh – bästa förutsättningarna för självkörande fordon

En stockholmsresenär med en genomsnittlig 30 minuters enkel resväg till arbetet sitter fast i trafikköer cirka 33 minuter per dag. Det är en minskning på 2 minuter per dag i jämförelse med föregående år. Det betyder att artockholmarna sitter fast i trafikköer hela 15 arbetsdagar om året.

TomTom anser att det finns ett klart samband med hur kollektivtrafiken i Stockholm har utvecklats och det minskande köandet, bland annat som följd av öppnandet av nya färjelinjer, trängselskatten och SLs nya trafikledningscentral som effektiviserat förarnas körscheman. Den nya pendeltågstunneln Citybanan som öppnar 10 juli i år väntas ytterligare öka kollektivtrafiken och minska rusningstrafiken under 2017.

– Stockholms stad har under lång tid arbetat med att öka kollektivtrafiken i samband med tillväxten av bostäder och arbetsplatser. Eftersom Stockholm är byggt på öar har även de nya färjelinjerna för passagerare börjat öka kollektivtrafikens kapacitet. Den nyligen utökade vägavgifterna och skatterna bedöms minska trafikvolymen i rusningstid, säger en av trafikexperterna i TomToms Traffic Index-panel, Kent Olsson, senior rådgivare och projektledare på Trafikverket.

I Göteborg och Uppsala har trafiksituationen i rusningstrafik försämrats i jämförelse med föregående år. I Göteborg spenderas i genomsnitt 28 minuter per dag vilket är 4 minuter mer i jämförelse med förra året. Detta motsvarar 13 arbetsdagar per år.

I Uppsala spenderas 24 minuter extra tid per dag i trafikstockning under rusningstid vilket motsvarar 11 arbetsdagar per år. I Malmö är statistiken oförändrad från 2015 och där spenderar biltrafikanter i rusningstid fortfarande i genomsnitt 16 minuter extra per dag i trafikstockning.

Stockholm ligger på plats 28 av de 42 europeiska storstäderna med mest trängsel. Det är en stor förbättring från 2015, då Stockholm låg på 18:e plats av de 40 städer som då ingick i indexet. Lodz, Bukarest och Moskva är de europeiska storstäder där trängseln är värst.

Här är en lista på de mest trafikdrabbade städerna i Norden, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Procentsiffran motsvarar den extra tid en genomsnittlig förare spenderar på restid i jämförelse med om resan hade skett en tid på dagen när trafiken flyter fritt. Inom parentes anges placeringen året innan.

1    Oslo 30%, vilket motsvarar en ökning på 5 procentenheter från föregående år (2)
2    Stockholm 28%, vilket motsvarar en minskning på 1 procentenhet (1)
3    Helsingfors 26%, vilket motsvarar en ökning på 3 procentenheter från föregående år (3)
4    Uppsala 26%, vilket motsvarar en ökning på 3 procentenheter från föregående år (5)
5    Åbo 25%, vilket motsvarar en minskning på 2 procentenheter från föregående år (6)
6    Stavanger 24%, vilket motsvarar en ökning på 1 procentenhet från föregående år (4)
7   Göteborg 23%, vilket motsvarar en ökning på 3 procentenheter från föregående år (10)
8   Köpenhamn 23%, vilket motsvarar en ökning på 2 procentenheter från föregående år (7)
9   Århus 16%, vilket motsvarar en minskning på 3 procentenheter från föregående år (8)
10  Trondheim 19%, vilket motsvarar en ökning på 3 procentenheter från föregående år (13)
11  Malmö 18, vilket motsvarar en ökning på 2 procentenheter (12)
12  Bergen 18 %, vilket motsvarar en minskning på 2 procentenheter från föregående år (9)
13   Odense 17 %, och en oförändrad trafiksituation (11)
14   Tammerfors 16%, procent vilket motsvarar en ökning på 3 procentenheter (14)

Här är listan över de tio mest trafikdrabbade städerna i Europa, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå:

1    Lodz 51%
2    Bukarest 50%
3    Moskva 44%
4    Belfast 43%
5    Dublin 43%
6    Palermo 43%
7    Sankt Petersburg 41%
8    Edinburgh 40%
9    London 40% (6)
10   Marseille 40% (7)

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)