Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-projekt: Elhybridbussar mycket energieffektivare än gasbussar

Tre av de åtta elhybridbussarna som går på linje 73 i Stockholm. Projektet visar att elhybridbussarna förbrukar dramatiskt mycket mindre energi än gasbussar. Foto: Ulo Maasing.

Tre av de åtta elhybridbussarna som går på linje 73 i Stockholm. Projektet visar att elhybridbussarna förbrukar dramatiskt mycket mindre energi än gasbussar. Foto: Ulo Maasing.

Efter nästan två års prov med elhybridbussar i Stockholm är en av slutsatserna att bussarna använder mycket mindre energi än gasbussar. Det rapporterar det stora EU- projektet ZeEUS som är engagerat i elbussprojekt i en lång rad städer. Projektet drivs av den internationella kollektivtrafikunionen (UITP) och finansieras till drygt hälften av EU.

I Sverige har elhybridbussarna på linje 73 i Stockholm ingått i projektet. Medan flertalet andra projekt fortfarande pågår en tid avslutades vid årsskiftet demonstrationsprojektet i Stockholm och operatören Keolis tog över trafiken helt i egen regi.

Enligt en första rapport från ZeEUS (Zero Emission Urban Transort System) har de knappt två åren i Stockholm visat att elhybridbussarna på linje 73 har körts till 86 procent på el när förhållandena har varit som bäst. Jämfört med RME-/dieselhybrider har elhybridbussarna sparat 49 procent energi och jämfört med gasbussar har de sparat 74 procent energi.

Regelbundna undersökningar bland passagerarna har visat att de föredrar elbussar framför konventionella bussar.

När det gäller de kostnadsmässiga aspekterna bör de extra kostnaderna för laddstationer, batterier, uppehåll för laddning vid ändstationerna med mera ställas i relation till de lägre drivmedelskostnaderna, konstaterar ZeEUS. Man rapporterar också att laddsstationerna bör placeras så att de har en hög grad av utnyttjande och vara lätta att använda, vilket gör att uppehållen vid ändhållplatserna blir kortare.

Det gäller också att välja rätt linjer för trafiken och att det finns plats för laddutrustningen. Men trafik med elhybridbussar fungerar, slår ZeEUS fast.

De åtta elhybridbussarna på linje 73 i Stockholm är tillverkade av Volvo och utrustade med batteri, en elmotor och en dieselmotor. Linje 73 är cirka sju kilometer lång och vid vardera ändhållplatsen finns laddstationer. Bussarna laddas där med via pantograf med ungefär 90 kW på sex minuter.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)