Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scaniaoffensiv i Iran

Scania går nu till offensiv på den iranska marknaden för bussar och lastbilar. Foto: Scania.

Scania går nu till offensiv på den iranska marknaden för bussar och lastbilar. Foto: Scania.

Scania räknar med att Iran är på väg att återta sin plats som en av företagets viktigaste bussmarknader. I fjol levererade Scania 863 bussar i landet, förutom 991 lastbilar. I samband med statsminister Stefan Löfvéns och handelsminister Ann Lindes besök i Iran den här helgen finns även Scania med i den svenska affärsdelegation som  följer med ministrarna.

I fjol avskaffades de internationella sanktionerna mot Iran. Landet har nu blivit högintressant för företag från många länder eftersom man bedömer att Iran är på väg att återta sin ställning som  en regional stormakt.

Scania har verkat i landet sedan början av åttiotalet och 2009 var landet en av Scanias största bussmarknader. När sanktionerna mot landet inleddes drog sig andra europeiska tillverkare ur marknaden, medan Scania stannade kvar, dock utan att bryta mot sanktionerna. Genom sina två distributörer Mammut Diesel (lastbilar) och Oghab Afsan (bussar) fortsatte man att erbjuda sina kunder service.

Det räknar Scania med att kunna dra nytta av nu, när man har 65 procents marknadsandel för bussar i Iran. Scanias filosofi är att satsa på landets utveckling genom att erbjuda hållbara transportlösningar med fokus på energieffektivitet, alternativa drivmedel och elektrifiering.

Idag är luftföroreningar ett stort problem i Iran och drabbar människors hälsa, kostar liv och håller tllbaka den ekonomiska utvecklingen. Världshälsoorganisationen WHO uppger att fyra av världens tio mest luftförorenade städer finns i Iran.

Scania ser stora affärsmöjligheter i att erbjuda lösningar för att få ner luftföroreningarna och samarbetar där med miljödepartementet och vicepresident Masoumeh Ebtekar.

Oghab Afsan har varit Scanias busspartner i Iran sedan år 2000. Företaget köper chassier från Scania som man sedan karosserar. Det gäller både stadsbussar och turist-/långlinjebussar. Förra året sålde Scania 792 bussar till Iran, vilket gjorde landet till en av Scanias tio största bussmarknader.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)