Förändringar i marknaden för bussturismen gör att danska bussföretag och researrangörer nu fokuserar allt mer på nischmarknader. Det får också ett genomslag på den danska bussmässan i Herning som ingår i mässan Transport 2017 den 23 – 25 mars.
Enligt mässan har den traditionella bussturismen till Europas storstäder och badstränder förlorat fighten med flygbolagen. Därför söker bussföretagen nu nya affärsområden som i många fall också ställer nya krav på bussarna och deras inredning.
Det gör att bussföretagen konsoliderar sig och fokuserar på nischmarknader, vilket visar sig i de bussar som ställs ut i Herning där ”unika och specialinredda bussar” kommer att fylla en stor del av bussmässan.
– För turistdelen av bussbranschen handlar det nu om att finna nya marknader. För bara några få år sedan var resor till utlandet alltjämt en stor produkt, men nu är den marknaden så gott som död, säger Steen Bundgaard,vd för den danska bussbranschens organisation Danske Busvognmænd.
– Vi har helt enkelt förlorat konkurrensen med flyget. Därför är branschen i en förändringsfas som kräver att att nya marknader öppnas. Samtidigt kan vi se att det är mycket tydligt att företagen organiserar sig i större enheter för att lönsamt kunna möta kundernas behov.
På mässan i Herning kommer alla de stora busstillverkarna att visa exempel på sina nyaste bussar, många med skräddarsydd inredning för att visa att man kan möta alla önskemål och behov.
Lämna ett svar