Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårvagnstillverkare lanserar unik elbuss

Alstom och NTL presenterade på torsdagen en helt ny, unik elbuss som redan i år ska testas i trafik i Paris. Foto: Alstom.

Alstom och NTL presenterade på fredagen en helt ny, unik elbuss som redan i år ska testas i trafik i Paris. Foto: Alstom.

Spårvagns- och tågtillverkaren Alstom lanserade på fredagen tillsammans med NTL (New Translohr) en helt ny, unik elbuss, Aptis. Bussen har genomgående låggolv, två eller tre breda dörrar och stora fönster som ger passagerarna en ordentlig utsikt i 360 grader. Det kanske mest unika med Aptis är styrning på båda hjulaxlarna.

Vid presentationen i Duppigheim i Alsace i Frankrike uppgav Alstom och NTL att bussen redan har mötts av ett stort intresse från kunder på flera håll i Europa. Under andra halvåret i år kommer bussen att testas i verklig trafik i Parisområdet genom STIF och RATP som ansvarar för kollektivtrafiken i Ile-de-France respektive Paris.

Aptis har extremt stora fönsterytor som gör att resenärerna kan se ut i nästan 360 grader. Foto: Alstom.

Aptis har extremt stora fönsterytor som gör att resenärerna kan se ut i nästan 360 grader. Foto: Alstom.

Konstruktionen med fyra styrande hjul gör att bussen kommer lättare fram i trång stadstrafik eftersom den sveper över 25 procent mindre yta än en konventionell buss med styrning enbart på framhjulen. Det gör också att den behöver mindre utrymme för att köra in till och ut från busshållplatser.

Interiört har Aptis genomgående plant låggolv. De stora fönstren ger interiören ett mycket luftigt intryck. Foto: Alstom.

Interiört har Aptis genomgående plant låggolv. De stora fönstren ger interiören ett mycket luftigt intryck. Foto: Alstom.

Själva designen bygger på spårvagnsdesign. De stora fönstren gör interiören luftig. Fönsterytorna är 25 procent större än på flertalet av dagens stadsbussar.

Alstom och NTL kommer inte bara att leverera själva fordonet, utan ett helt system med laddinfrastruktur, väginfrastruktur, finansiering med mera. Tillverkaren uppger också att underhålls- och driftskostnaderna är lägre och livslängden längre än för vanliga bussar. Man uppger att kostnaden under bussens hela livslängd, total cost of ownership, ligger i nivå med dagens dieselbussar.

Flera olika laddalternativ finns: på natten i depå eller snabbladdning medan bussen går i trafik.

Alstom tillverkar tåg- och spårtrafiksystem, från höghastighetståg till tunnelbanor och spårvagnar. NTL, där Alstom är majoritetsägare, har tidigare utvecklat Translohr som är ett slags spårvagn på gummihjul men vars framgångar har varit begränsade.

 

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Äntligen ett nytänkande.

    Varför ska bussar, och bilar. ha en eller flera axlar med stela hjul i sidled? Jag vill minnas att det för många år sedan fanns ett mindre militärfordon, typ Jeep, som hade styrbara hjul både fram och bak. Tysk, kanske. Men det kräver nytänkande även hos föraren. Och gaffeltruckar där bakhjulen styr är väl regel. När får vi se Alstoms buss i Sverige?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)