Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största resmässan allt mer internationell

Den stora resmässan ITB i Berlin lockar allt fler internationella fackbesökare. Foto: Ulo Maasing.

Den stora resmässan ITB i Berlin lockar allt fler internationella fackbesökare. Foto: Ulo Maasing.

Världens största resmässa, ITB i Berlin, blir allt mer internationell – i alla fall om man ser till antalet utländska fackbesökare på mässan. Totalt minskade dock antalet fackbesökare något till 109 000, vilket arrangörerna förklarar med att Berlins flygplatser var stängda på grund av strejk den tredje fackdagen, fredagen. Det gjorde att det var påfallande glest med besökare i de 26 mässhallarna samma dag.

Strejken bland markpersonalen på Tegel och Schönefeld upprepades för övrigt på måndagen, vilket gjorde att en del besökare valde att lämna Berlin redan på söndagen i stället för att besöka mässan då.

iTB satsa på ett omfattande seminarieprogram, ITB Berlin Convention, som håller en stadigt hög kvalitet och har utvecklats till en magnet för fackbesökare. Totalt 28 000 deltog i seminarierna, en ökning med 7,7 procent sedan i fjol och nytt rekord. 200 seminarier med 400 föredragshållare fyllde programmet.

För tysk besöksnäring är ITB självfallet ett viktigt forum, även om workshopen GTM (Germany Travel Mart) rent affärsmässigt är viktigare. För svensk bussresebransch är utvecklingen i Tyskland särskilt intressant eftersom Tyskland är det främsta utländska destinationslandet för svenska bussresor.

Petra Hedorfer, chef för den tyska tuiristbyrån DZT. Foto:Ulo Maasing.

Petra Hedorfer, chef för den tyska tuiristbyrån DZT. Foto:Ulo Maasing.

ITB är också det forum där den nationella tyska turistbyrån, DZT (Deutsche Zentrale für Tourismus) brukar summera det gångna året och hur man ser på framtiden. Och DZT:s chef Petra Hedorfer kunde blicka tillbaka på ett framgångsrikt år för turismen till Tyskland från andra länder. 2016 blev det sjunde rekordåret i rad och antalet utländska övernattningar passerade i fjol för första gången 80 miljoner.

Petra Hedorfer konstaterade att det finns faktorer som kan påverka turismen negativt, samtidigt som den långsiktigt är en stark näring.

– Ekonomiska faktorer som Brexit och ekonomisk kris i en del av våra källmarknader, liksom oro för terroristattacker och andra säkerhetsfaktorer kan dämpa reslusten tillfälligt i några av våra källmarknader. Men på medellång och lång sikt kommer vår ställning att bli starkare.

– Trots svåra förhållanden kunde vi i fjol behålla vår topposition när det gäller kulturresor och för storstadsresor när det gäller den europeiska marknaden för fritidsresor.

Enligt det ansedda IPK:s International World Travel Monitor var Tyskland i fjol det näst populäraste landet bland europeiska resenärer med totalt 53,7 miljoner europeiska besökare. Det är en ökning med tre procent jämfört med 2015. Etta var Spanien med 62,5 miljoner europeiska besökare (+ 10%) och trea Frankrike med 37,6 m,iljoner besökare (- 4%). Därefter följde Italien (36,5 miljoner resenärer) och Österrike (27,5 miljoner resenärer).

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)