Resandet med kollektivtrafiken ökade rekordmycket i fjol. Och mest av allt ökade resandet med stadsbussarna i Karlskrona. Det framgår av Region Blekinges verksamhetsberättelse för 2016.
Totalt ökade det kollektiva resandet i Blekinge i fjol med tio procent. I Karlskrona, där Blekingetrafiken har satsat på tätare trafik, ökade bussarnas andel av det motoriserade resandet från 20 till 28 procent i rusningstid. Mer än var fjärde resa in till Trossö gjordes med buss.
– Vi hade inte kunnat drömma om ett så stort kliv på den korta tiden. Vi mätte noggrant hur många bilar som kom in till Trossö och hur många personer som satt i varje bil. Det var tydligt att pendlare valde bort bilen. Följden blev både minskade utsläpp och minskad trängsel, säger Magnus Johansson (S), ordförande i regionens trafiknämnd, till tidningen Sydöstran.
Totalt översteg Blekingetrafikens biljettintäkter regionens budget med 5,4 miljoner kronor sedan biljettförsäljningen ökat med 6,1 miljoner jämfört med år 2015. Däremot tyngs ekonomin av Öresundstågen där underhållskostnaderna spräckte budget med 1,8 miljoner. Totalt ökade kostnaderna för Öresundstågen med 4,5 miljoner bland nnat för att akuta kvalitetsbrister måste åtgärdas.
När jag ringde till er idag på morgon klockan 06.46, och fick prata med en man. Jag ringde för att jag och min kompis skulle med buss 630 som skulle gå 06.44 men istället så gick den 06.42
Då fick jag till svar av honom jag pratade med, att han inget kunde göra.
Men det han kunde göra var att ringa till den bussen och säga att han måste köra tillbaka till resecentrum för att det var 2 till som skulle med den, eller så skulle han fixa något annat.