Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tävlingsrekord på största bussmässan

Nya Mercedes-Benz Tourismo öär en av de bussar som deltar när 21 bussar ställer upp i Busworld Awards. Foto: Daimler Buses.

Nya Mercedes-Benz Tourismo är en av de bussar som deltar när 21 bussar ställer upp i Busworld Awards. Foto: Daimler Buses.

Inte mindre än 21 bussar tävlar om utmärkelsen Busworld Award i samband med årets stora bussmässa i belgiska Kortrijk i oktober. Tävlingen, som tidigare hette European Coach Week, ECW,  har i kategorin turistbussar lockat nio busstillverkare som ställer upp med tolv bussar. I kategorin bussar för kollektivtrafik deltar åtta tillverkare med nio bussar.

Juryn testar bussarna lördag den 14 oktober och prisutdelningen sker på kvällen torsdagen den 19 oktober.

I kategorin turistbussar deltar Anadolu Isuzu med sin Turquoise, Mercedes-Benz Tourismo, Interaglia med IN-Vip och One, MAN Lion´s Coach, Otokar med en ännu inte avslöjad modell, Temsa med LD 13 och Maraton 12, Van Hool med EX16, VDL med Futura och Yutong med T12 och iCE12. Den sistnämnda ör en eldriven turistbuss.

Tävlande i kategorin bussar för kollektivtrafik är: Alstom med Aptis, Anadolu Isuzu med Citiport och Visigo, BMC med Neocity, Mercedes-Benz Citaro, Ebusco med High Voltage 2.1, Iveco med Crealis, VDL med Citea Electric samt Yutong med E12.

Juryn utgörs av nio specialiserade jurygrupper som har var sitt särskilda område att bevaka: Att köra testbuss (turist), köra testbuss (kollektivtrafik), förarkomfort, passagerarkomfort, komfort för guide (endast turistbussar), miljöpåverkan och underhåll, utsläpp, säkerhet samt design. Totalt 30 jurymedlemmar granskar de tävlande bussarna på 180 punkter.

Busworld Awards delas ut dels som ett stort pris för turistbussar och ett för bussar för kollektivtrafik. Dessutom delas priser ut för miljöpåverkan, säkerhet, komfort och design.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)