Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbuss blev 15 000:e Solarisbussen

En av de elbussar som Krakow tog emot på onsdagen är den 15 000:e bussen från Solaris.

En av de elbussar som Krakow tog emot på onsdagen är den 15 000:e bussen från Solaris.

Den historiska polska staden Krakow tog på onsdagen emot en leverans på 20 batteribussar från busstillverkaren Solaris. 17 av låggolvsbussarna är 12-meters Urbino Electric 12 och tre är 18-meters ledbussar. En av ledbussarna är den 15 000:e bussen från den polska busstillverkaren.

– Idag har Krakow den största elbussflottan i Polen och den femte största i Europa. I juni skrev vi avtral med det nationella forsknings- och utvecklingscentret om att genomföra ett program för emissionsfri trafik. Det ger oss möjlighet att i ett första skede köpa ytterligare elva bussar och senare 150 emissionsfria bussar, kommenterar Rafał Świerszyński, vd för lokaltrafikföretaget i Krakow, MPK Krakow.

De bussar som Solaris nu har levererat kan snabbladdas längs linjen via en pantograf på taket eller i depå nattetid.

Tolvmetersbussarna har en elmotor på 160 kW samt högenergibatterier på 160 kWh. Ledbussarna har motor på drivaxeln på 240 kW och batterier so  kan lagra 200 kWh.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Med tanke på att bussarna från Solaris i Polen körs på el från kolkraft, så är bussarna inte ”emissionsfria” i drift, om man ser till hur mycket fossil CO2 som bildas, då elen som bussarna kör på produceras i gamla polska kolkraftverk med relativt låg verkningsgrad… Tillverkningen av batterierna ger också rejäla utsläpp av fossil CO2. => ”emissionsfria bussar” är typ falsk marknadsföring.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)