Kollektivtrafiken har ökat sitt resande, medan cykel- och biltrafiken har stagnerat under det första halvåret i Göteborg. Men trots det pekar kurvorna i Göteborg åt fel håll om stadens trafikstrategi ska hålla, visar en ny rapport från Göteborgs stad. Kollektivtrafiken är hittills det enda trafikslag som utvecklas i linje med trafikstrategin. Cyklandet måste öka och biltrafiken minska om strategin ska hålla.
Visserligen ökade cyklandet under första kvartalt med 6 procent, men under det andra kvartalet minskade det med tio procent. Främstaa orak var vädret.
Biltrafiken är i stort sett oförändrad jämfört med första halvåret i fjol.
Däremot ökade kollektivtrafiken. Under första och andra kvartalet var resandet med kollektivtrafik 6 respektive 3 procent högre än motsvarande perioder 2016. Den långsiktiga trenden med ökat kollektivtrafikåkande fortsätter därmed.
Men möjligen ser det bättre ut på papperet för kollektivtrafiken än i verkligheten. 2016 började nämligen Västtrafik att införa ett nytt system för automatisk trafikanträkning, och detta arbetet fortsätter under 2017. Västtrafik uppskattar att en viss del av ökningen senaste året kan bero på det nya trafikräknesystemet.
Antalet sålda bilar ökar i vårt glesbebyggda land. Vissa regioner växer mer än andra. Industrisamhället är på väg bort, it-samhället ställer andra krav. Allt fler måste ha bil för att de har rörliga arbetsplatser. Köerna vid Stockholms infarter är värst på måndagar, minst på fredagar. Men politikerna tycks inte förstå varför utan tror att folk blir allt mer bekväma och att de inte kan välja olika färdsätt olika dagar. Miljövänliga och mindre bilar plus fler ”tankställen” av olika slag behövs, tillsammans med utbyggd kollektivtrafik.