Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nettbuss erövrade Jämtland

Nettbuss blev vinnare i den stora upphandling som Länstrafiken Jämtland blev klar med under torsdagen. Foto: Ulo Maasing.

Statliga norska Nettbuss blev vinnare av den stora upphandlingen av busstrafik i Jämtland som Länstrafiken Jämtland avgjorde på torsdagen. Upphandlingen, döpt till Buss 2018, innebär att Nettbuss AB. Förlorare är Centrala Buss i Jämtland Härjedalen. Nettbuss tar över regiontrafiken i kommunerna Härjedalen, Berg, Bräcke, Krokom, Strömsund och Östersund vilket innebär 67 linjer.

Alla berörda bussförare kommer att erbjudas anställning hos det nya trafikföretaget. Uppdraget börjar den 9:e december 2018. Trafikavtalet skrivs på tio år och den årliga ersättningen blir ca 125 Mkr.

Vid tidigare upphandlingar har Länstrafiken haft få anbudsgivare och kostnaderna ökade då kraftigt, vilket fick Länstrafiken att överväga att börja köra i egen regi. Det avstod man dock ifrån eftersom en sådan lösning hade blivit mycket kostsam.

– I den här upphandlingen har vi lyckats attrahera fem anbudsgivare. Trots ökade kravställningar har vi fått attraktiva priser. I och med att Region Jämtland Härjedalen fattade beslut angående Bussgods har vi lyckats minska kostnaderna med i snitt 12,8  miljoner kronor/år, dvs 128 miljoner kronor under avtalstiden, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande Länstrafiken i Jämtlands län.

Förutom 90 helt nya bussar blir det möjligt att på alla bussar ta med rullator och på bussar med bagageutrymme kan cyklar tas med.

– Trygghet och säkerhet är viktigt för oss, därför utrustas alla bussarna med hjärtstartare, integrerade bilbarnstolar och bälten på alla sittplatser. Vi förbättrar också möjligheten att resa för personer med funktionsvariationer då bussarna antingen har hiss eller ramp, säger Per-David Wennberg, vd Länstrafiken Jämtland.

Samtliga bussar ska köras på fossilfria drivmedel till 100 procent och även få realtidsutrustning.

– Fritt WiFi och USB-uttag ombord tillsammans med möjligheten att ge realtidsinformation ger oss goda förutsättningar för att kollektivtrafiken ska uppfattas som attraktiv och leda till att fler väljer att resa med oss, säger Per-David Wennberg.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)