Den traditionella Setraträffen, arrangerad av EvoBus i Vetlanda, lockade i år cirka 170 deltagare på lördagen och 110 på fredagen som var en renodlad kundträff för Setrakunder. Setraträffen är den mest väletablerade branschträffen i svensk bussnäring – i år var det 39:e året i rad som träffen hölls.
Som vanligt kunde besökarna se och provköra en bred palett av Setra och Mercedes-Benz bussar och det var också svensk premiär för Setras nya lyxkryssare S531 DT.
Falck demonstrerade också bussbärgning med en tungbärgare och Fogmaker visade mycket spektakulärt hur effektivt och snabbt det går att släcka en brand i ett motorrummet på en buss med hjälp av några liter vatten. I en särskild artikel presenterar vi metoden och visar en video från visningen.
På ett av seminarierna i EvoBus anläggning i Vetlanda gick Sveriges Bussföretags branschchef och vice vd Anna Grönlund igenom en rad valfrågor som är viktiga för den svenska bussbranschen.
– Höstens riksdags-, kommun- och landstings/regionval har alla en stor betydelse när det gäller förutsättningarna för bussföretagen och deras verksamhet. Detsama gäller nästa års val till EU-parlamentet, framhöll Anna Grönlund som uppmanade bussföretagen att aktivt engagera sig i kontakter med inte minst lokala politiker.
– Det finns inte en chans att vi från centralt håll kan göra hela jobbet. För att påverka utvecklingen i rätt riktning är vi beroende av bussföretagens engagemang, betonade Anna Grönlund.
– Samtidigt vår årets och nästa års val stora konsekvenser för svensk och europeisk bussbransch.
Fokusområden
Anna Grönlund gick på seminariet igenom de sju områden som Sveriges Bussföretags styrelse har beslutat att fokusera på under året. Till dem hör upphandlingsfrågor där bussföretagen betonar att upphandling i konkurrens bör vara normen och ger bäst och mest kollektivtrafik för pengarna.
Kör- och vilotidsreglerna fortsätter också att vara i fokus. Bussföretagen kräver att Transportstyrelsens tillsyn måste bli mner verklighetsförankrad och proportionell.
– Det är orimligt att små överträdelser som inte nhar den minsta betydelse för trafiksäkerheten bestraffas hårt av Transportstyrelsen, framhöll Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag vill också att regelverket för kör- och vilotider sdka bli delat. Man vill alltså ha skilda regler för godstrafik och busstrafik.
– Men på kort sikt blir det inte så. På EU-nivå, där det avgörs, blir det bara små förändringar men vi fortsätter att fölrsöka få fram en låpngsiktig ändring. Men det kommer att ta tid, konstaterade Anna Grönlund.
Tusentals förare behövs
Personalförsörjningen för branschen är en tuff utmaning, konstaterade hon och pekade på att bussbranschen behöver rekrytera nmästan 2 000 nya förare om året. Till det kommer ett stort rekryteringsbehov av mekaniker. Hon visade hur åldersfördelningen i förarkåren är sned med en påfallande stor del av förarna i 50- och 60-årsåldern, medan förare under 30 år är påfallande få.
– Samtidigt, konstaterade hon, ärlöneläget för bussförare inget att skämmas för när man ser till utbildningstiden.
– Och vi kan vara stolt över att vår bransch är en av de bästa när det gäller integration av nya sv enskar. 2015 var 43 procent av landets bussförare födda utomlands.
Nu är siffran troligen runt 47 – 48 procent.
För att få bättre fart på rekryteringen av bussförare behövs fler platser i yrkesförarutbildningen för vuxna och att 50-kilometersgränsen för unga förare tas bort, menade Anna Grönlund.
– Och dessutom måste man satsa på språkutbildningen!
I vår kommer Sveriges Bussföretag att i en enkät följa upp behoven av förare och verkstadspersonal i varje region.
– Det är väldigt viktigt att bussföretagen svarar på enkäten, förklarade Anna Grönlund.
Drivmedel
Hon tog också upp drivmedelsfrågan som ”är glödhet”.
– Från EU kommer oroväckande signaler när det gäller exempelvis HVO. Vi vill ha grönt ljus för biodrivmedel som görs på grödor, skog och restprodukter från skogs-och jordbruksnäringen. Straffskatten på el till elbussar måste bort, reseavdragen ändras och bussarnas fraamkomlighet bli bättre, krävde Anna Grönlund.
I sitt anförande tog hon också upp den nya paketreselagen liksom EU:s inre marknad (”en chimär för bussbranschen”), liksom hot, våld och trygghetsfrågor som de senaste åren har vuxit som ett problem för branschen.
– Mer kameraövervakning, möjlighet till kroppskameror på medarbetare i trafiken, mer utbildning och att även trafikbeställare aktivt engagerar sig i problemen med hit och våld i kollektivtrafiken.
Internet
På ett annat seminarium tog Marcus Jarl från kommunikations- och PR-byrån Bolt upp hur bussföretag och bussresearrangörer kan utveckla sin affär genom att untnyttja nätet bättre.
– Webben är idag den främsta informationskällan och det är oerhöert viktigt att man finns med där och dessutom på rätt sätt. Det är viktigt att hålla igång sajten så att den ofta förändras. Den får inte vara statisk. Då väljer människor bort den.
– Det gäller också att tala kundens språk. Ordet beställningstrafik finns i branschen, men inga kunder söker på nätet efter företag som arbetar med beställningstrafik. De vill hyra en buss, exemplifierade Marcus Jarl.
Han pekade också på vikten av att draa nytta av Google som är mycket mer än bara en enkel sökmotor. Hur man namnger bilder påverkar besöksfrekvensen på sajten. Bilder med intetsägande namn som Bild 73.jkpg eller liknande drar inga besökare via Google. Men bilder med talande namn, exempelvis lyxhotell eller Rhendalen, hamnar betydligt högre upp hos Google och kan bidra till att människor hittar sajten.
Marcus Jarl uppmanade företagen att på sina hemsidor vara öppna och personliga samt hålla dem levande genom att där kommunicera kontinmuerligt. Frågor från besökare ska besvaras så snabbt som möjligt och kritiska kommentarer bör inte censureras annat än i vissa extrema fall.
– Bilder och filmer ger effekt. Men det är på gott och ont, framhöll han.
Här är några bilder från årets Setraträff:
Lämna ett svar