Närmare 70 procent av alla bussbränder startar i bussens motorrum. En sådan brand kan snabbt utvecklas till att få svåra, i värsta fall katastrofala följder. Men en effektiv släckutrustning i motorrummet kan hindra att en brand utvecklas till en katastrof och minska skadorna på bussen avsevärt. På året Setraträff i Vetlanda demonstrerade ett av de företag som levererar släckutrustning för motorrum, svenska Fogmaker, hur en explosionsartad brand i motorrummnet på en buss kan släckas på några sekunder.
De närmaste åren införs lagkrav i EU på att alla nya bussar för 22 eller fler passagerare har släckutrustning i motorrummet. Utrustningen ska homologiseras, typgodkännas, och det är busstillverkaren som är ansvarig för att så sker.
Vi bad Fogmakers Lars Utterström att för bussmagsinet.se:s läsare visa vad som händer vid en motorbrand:
Här gick det åt mellan två och tre deciliter vätska för att släcka branden. I en normal buss finns ett trettonliterssystem och släckningen tar ungefär 45 – 55 sekunder. Ett konstant ”bombardemang” av vätska gör att temperaturen sänks och återantändning förhindras. Efter branden räcker det sedan med en normal motortvätt samt byte av trasiga delar.
Lämna ett svar