Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

40 miljoner reste med FlixBus

Den snabbväxande expressbussjätten FlixBus hade i fjol en 30-procentig ökning av antalet resenärer. Foto: Ulo Maasing.

Den snabbväxande expressbussjätten FlixBus hade förra året 40 miljoner resenärer. Det är tio miljoner fler än under 2016, rapporterar företaget som i fjol för första gången redovisar ett globalt vinstår. Man har dock inte avslöjat några siffror. Ökningen av resenärer uppgick i fjol till mer än 30 procent. I fjol etablerade Flixbus sitt Nordenkontor i Stockholm och etablerade partnerskap med bussföretag i Görteborg och Linköping.

– Vi har etablerat ett framgångsrikt FlixBus-nätverk i 26 europeiska länder. Nu är det Sveriges tur. Våra biljettpriser inom Sverige börjar så lågt som 29 kronor och våra bussar är bränslesnåla, har Wi-Fi, ger hög komfort och bra med benutrymme, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden.

Han uppger att under det hjär året kommer Flixbus att utöka sitt befintliga linjenät, nya resmål kommer att integreras i det svenska nätverket och flera mindre svenska städer kommer att få bättre förbindelser.

– FlixBus har redan inlett nya pilotprojekt med bland annat sittplatsreservation och möjlighet att se var bussen är i realtid via bokningsappen.

FlixBus grundades så sent som 2013 i samband med avregleringen av den tyska långväga busstrafiken. En rad stora aktörer gav sig in på marknaden, men många har slagits ut och på den tyska hemmamarknaden dominerar FlixBus helt den långväga busstrafiken. På drygt fyra år har man gått från att vara tre personer i München till att bli fler än tusen anställda. Medelåldern på företaget är idag strax över 30.

Företaget började under 2015 att globalisera sin företagsmodell genom att erbjuda både utrikes- och inrikesresor inom Frankrike, Holland, Österrike, Kroatien och Italien. Flera nya länder integrerades i nätverket under 2016 och förra året fortsatte man att utvidga i Norden, Central- och Östeuropa och på Iberiska halvön.

Idag har FlixBus kontor i München, Stockholm, Århus, Berlin, Paris, Amsterdam, Prag, Zagreb, Warszawa, Budapest, Bukarest, Madrid och Milano. I november avslöjade FlixBus att man har expansionsplaner i USA och har börjat etablera ett nytt kontor i Los Angeles.

Share Dela

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)