
Expressbussjätten FlixBus grundades för fem år sedan. Idag är man störst i Europa med bred marginal. Foto: Ulo Maasing.
Expressbussjätten FlixBus firar nu sitt femårsjubileum. Sedan starten i februari 2013 har FlixBus haft över 100 miljoner resenärer. Enbart i fjol gjordes det 40 miljoner resor med de gröna expressbussarna. Under de fem åren har FlixBus vuxit till att bli en europeisk jätte inom expresstrafiken och i år har man siktet inställt på en etablering i USA samtidigt som man planerar en fortsatt tillväxt i Europa.
Företaget etablerades i samband med att marknaden för långväga busstrafik i Tyskland öppnades upp i januari 2013. En rad aktörer, gav sig in på marknaden, ofta med stora resurser bakom ryggen. Men efterhand har Flixbus slagit ut de flesta av dessa och har nu en mer än 90-procentig marknadsandel i Tyskland. Idag trafikerar FlixBus 26 europeiska länder.
FlixBus grundades av tre unga entreprenörer och bygger på ett maximalt utnyttjande av möjligheterna med digitalisering. De tre grundarna, Jochen Engert, Daniel Krauss och André Schwämmlein, skapade en då unik kombination av tech-startup, e-handel och traditionell persontransport.
Affärsmodellen bygger på att FlixBus hanterar teknologin, biljettförsäljning, kundtjänst, nätverksplanering, marknadsföring och försäljning, medan lokala busspartners ansvarar för den operativa bussdriften och taar en stor del av affärsrisken.
Idag samarbetar FlixBus med 250 busspartners i Europa, av vilka många är familjeföretag. I Sverige har FlixBus två partnerföretag.
En stor del av kundkretsen är ung. Enligt FlixBus är 33 procent av kunderna i åldern 18 – 25 år och 60 procent av resenärerna är kvinnor.

Lämna ett svar