
Nio av tio resenärer med färdtjänst och sjukresor i Karlstad är nöjda – precis som i landet i sin helhet. Foto: Karlstads kommun.
Den alldeles övervägande delen av dem som reser med färdtjänst eller sjukresor är nöjda, både med själva resan och med beställningen. Det framgår av Svensk Kollektivtrafiks stora undersökning av färdtjänst- och sjukresor och som bygger på svar från 40 000 resenärer under förra året. Undersökningen visar att nio av tio resenärer är nöjda. Undersökningen visar också att förarna har en nyckelroll.
– Om resenären både fått svar av beställningscentralen i rimlig tid och föraren av serviceresan har hållit utlovad tid, så är hela 96 procent av resenärerna nöjda, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik.
– Fördjupade analyser visar att även förarens förmåga att köra mjukt och smidigt har stor påverkan på nöjdheten med förarens bemötande.
Yngre färdtjänstresenärer som reser dagligen är de minst nöjda och de som reser mer sällan tillhör de nöjdare,precis som i den allmänna kollektivtrafiken. Resultaten från undersökningen visar också att upplevd trygghet för dagliga resenärer kan förbättras.
– En utmaning som branschen har är att bli tydligare med själva erbjudandet, säger Mattias Andersson. Serviceresor är kollektivtrafik där resor och resenärer samordnas, och motsvarar inte en kommersiell taxitjänst.
26 procent av de som reste med en färdtjänst- eller sjukresa använde även den allmänna kollektivtrafiken under året.
Sett till olika funktionsnedsättningar är det störst andel (47 procent) av de blinda/synnedsatta som reser med allmänna kollektivtrafiken någon gång under året medan de rullstolsburna har en mycket låg andel (14 procent) resor med den allmänna kollektivtrafiken. Detta trots att 90 procent av bussarna och nära 100 procent av branschens tåg är anpassade med ramp/lift.
Under hösten 2017 har Svensk Kollektivtrafik också ställt frågor kring resenärernas digitala mognad. 75 procent av samtliga tillfrågade resenärer använder digitala verktyg som mobil och dator. Bland de dagliga resenärerna är 86 procent användare av digitala verktyg.
– Det ger tydliga indikationer på att vi i branschen behöver fortsätta att utveckla och erbjuda digitala tjänster för information och bokning, säger Mattias Andersson. Bland de som satsat på digitala bokningar sker upp till sju procent av bokningarna digitalt redan idag.
Undersökningen, Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO), är en löpande kvalitetsundersökning av färdtjänst- och sjukresor. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen in färdtjänst och/eller sjukresor i närmare 90 procent av landets kommuner.
Lämna ett svar