Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

82 nya bussar när Arriva tar över i Helsingborg

Arriva tar över stadsbussarna i Helsingborg nästa sommar.

När buss- och tågoperatören Arriva i juni nästa år tar över stadsbussarna i Helsingborg efter Nobina kommer man att sätta in 82 nya bussar i trafiken. Av de nya bussarna är tretton elbussar som ska trafikera Helsingborgs blivande BRT-linje Helsingborgsexpressen.

Som vi tidigare rapporterat tilldelades Arriva stadsbusstrafiken i Helsingborg av Skånetrafiken och nu har överklagandetiden gått ut. Tilldelningen är därmed fastställd. Arrivas avtal löper på åtta år. Kontraktet uppskattas ha ett värde på två miljarder kronor.

Till nyheterna hör också att ett nytt biljettsystem ska introduceras, liksom ett nytt system för tidtabeller.

Arriva räknar med att nå 16 miljoner passagerare under det första året man kör trafiken.

– Att vinna det här kontraktet i en så expansiv region som Helsingborg betyder mycket för oss. Vårt anbud fokuserade på att göra resandet enklare för kunderna med hjälp av ett nytt tidtabellsystem, högre servicenivåer, ny teknologi och förbättrad integration med tågtrafiken. Vårt anbud ansågs också ha den högsta kvaliteten, säger Johan Åhlander, vd för Arriva Sverige.

Manfred Rudhart, koncernchef för Arriva Group, sägerm att avtalet är viktigt för Arriva eftersom det stärker Arrivas position i Sverige där man varit verksamt i snart 20 år.

– Det nya avtalet för stadstrafiken i Helsingborg kommer ett drygt halvår efter det att Arriva fick förnyat avtal att köra de skånska regionaltågen, Pågatågen.

För Arriva innebär det nya avtalet en comeback i Helsingborg. Innan Nobina vann trafiken kördes stadsbussarna i Helsingborg nämligen av Arriva.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Måste säga att de nya bussarna är fina och bekväma,,,MEN det är ju ett fruktansvärt hiskligt ljud när man trycker på stoppsignalen,,vilket fruktanvärt ljud dom ger ifrån sig,,har ingen av Er som bestämt följt med och lyssnat? Jag åker i 38 min från Ödåkra och både jag och medpassagerana klagar över stoppljudet,,och efter 38 minuter är man slut i öronen,är det verkligen möjligt att ha så högt stoppljud på? Eller är det för de passagerare som sitter med öronproppar på från mobilen?
    Jag fattar inte,,Ni borde väl tänka på Era chaufförer,som Ni inte har så gott om,borde Ni inte tänka på dom,som skall sitta och skall lyssna på detta hemska ljud timme efter timme och skall vara på alerten i denna stadstrafik?
    Jag tycker Ni som suttit och bestämt detta,sätt Er på bussen och åk en 3-4 timmar,så kanske Ni fattar vad Era passagerare menar
    Vänligen Ingrid Sundell

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)