Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekord i inställda bussturer

Rekordmånga bussturer i Sundsvall har ställts in i vinter, medan kommunen och kollektivtrafikmyndigheten Din Tur skyller på varandra. Foto: Hans Lindqvist/Wikimedia Commons.

Under årets tre första månader ställdes rekordmånga bussturer in i Sundsvall, skriver Sundsvalls Tidning. Bättre väghållning krävs, säger Hans Fälldin, administrativ chef på trafikhuvudmannen Din Tur. Andra busstyper och andra däck är vad som behövs, kontrar Sundsvalls gatuchef i tidningen.

Enligt siffror som Sundsvalls Tidning har tagit fram ställdes 1 753 bussturer in i Sundsvall under årets första 81 dagar. I de siffrorna ingår inte när all busstrafik i Västernorrland i början av februari ställdes in under 20 timmar.

Bara den 17 januari ställdes 294 bussturer in i Sundsvall på grund av halka – en halka somn v ar så svår att när en stadsbuss och en personbil krockade kunde inte räddningstjänsten köra fram till olycksplatsen.

När Hans Fälldin, adminitrativ chef på Din Tur, får frågan vad som krävs för aqtt det ska bli bättre nästa vinter wvarar han:

– Bättre förberedelser så att väghållningen är ute i god tid när det blir extrema påfrestningar.

Men Sundsvalls gatuchef Göran Gustafsson har en annan uppfattning.

– Det krävs andra däck och andra typer av bussar. Dragspelsbussarna är absolut inte gjorda för att gå på väglaget som vi har här. Det är olyckligt att de måste ställa bussarna, men vi gör allt i vår värld för att de ska kunna gå, säger han till Sundsvalls Tidning.

Share Dela

Taggat som: ,

2 kommentarer »

  1. Personligen så har jag mina tvivel om att Sundsvalls gatuchef Göran Gustafsson befinner sig i Sundsvall under vinterhalvåret. Eller så har han låst in sig i Källaren och vägrar lämna lokalen innan asfalten är framme.
    Väghållningen och tillhörande snöröjning av vägar som används av lokaltrafiken är inte prioriterade oavsett vad denne man påstår.

  2. Gatuchef Göran Gustafsson kanske borde hålla sig till sitt kompetensområde, och fokusera på vägar och underhåll.
    Men överlåta till buss och trafikansvariga att bedöma bussarnas och trafikens olika kompetenser..!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)