Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Enbart elbussar för Europas största stad

I år har Moskva upphandlat sina första 200 elbussar, varav 100 från GAZ (bilden). Från 2021 ska enbart elbussar köpas till den ryska huvudstaden. Foto: GAZ.

Med sina 12,2 miljoner invånare är Rysslands huvudstad Moskva Europas största stad. I början av september fick staden sina första elbussar i reguljär linjetrafik. Till årsskiftet ska fem busslinjer i Moskva trafikeras med batteribussar och från 2021 kommer endast elbussar att köpas in till kollektivtrafiken i jättestaden, rapporterar nyhetssajten rusautonews.

I maj avgjorde staden de två första upphandlingarna av elbussar till kollektivtrafiken i Moskva. Vinnare blev de två största fordonstillverkarna i Ryssland, Kamaz samt GAZ som ska leverera 100 elbussar samt 31 snabbladdningsstationer var. Tillverkarna får också ansvaret för service och underhåll av såväl bussar som laddstationer under femton år.

Efter denna första stora upphandling av batteribussar ska Moskva fortsätta att elektrifiera den del av bussflottan som idag körs på diesel. I december ska ytterligare 100 elbussar upphandlas och enligt planerna ska därefter ytterligare 300 elbussar anskaffas under åren 2019 och 2020. Från 2021 ska enbart elbussar köpas in.

Redan idag är en betydande del av kollektivtrafiken i den ryska huvudstaden elektrifierad. Förutom tunnelbana och pendeltåg finns omkring 900 spårvagnar och mer än 1 000 trådbussar i Moskva.

Det snabbt växande intresset för elbussar i Ryssland manifesterades också på IAA-m,ässan i Hannover därVolgabus visade sin första elbuss. Foto: Ulo Maasing.

Det snabbt växande intresset för elbussar i Ryssland manifesterades också på årets IAA-mässa i Hannover där den ryska busstillverkaren Volgabus presenterade sin första elbuss.

Med bussen siktar Volgabus på den europeiska marknaden. Bussen, CR12E (CR står för CityRhytm, 12 för busslängden och E för elbuss) uppges ha en räckvidd på 300 kilometer på en laddning. En depåladdning till fullt batteri tar fem timmar.

Volgabus använder en elektrisk portalaxel från ZF med navmotorer på vardera 125 kW vilket gör det möjligt med genomgående låggolv. Kapaciteten är upp till 85 passagerare, varav 26 sittande.

Batteripaketet är på 300 kW.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)