Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes-Benz visar sin nya generation minibussar

Mercedes-Benz lanserar på IAA-mässan sin nya serie Sprinter minibussar, bland dem stadsbussen Sprinter City 75. Foto: Daimler Buses.

Mercedes-Benz kommer på den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover senare denna månad att visa sin nya generation Sprinter minibussar. Med fyra modellserier och mer än 20 olika versioner kommer nya Sprinter att finnas för en rad olika trafikuppgifter: linjetrafik, matartrafik, transporter av funktionsnedsatta, turisttrafik med mera.

Flaggskeppet i den nya Sprinterfamiljen från Mercedes-Benz är Sprinter City 75, en 8,5 meter lång buss för lokaltrafik och med sittplats för upp till 38 passagerare och enligt tillverkaren med unik teknologi. Dit hör en hjulbas på 5095 millimeter vilket gör det möjligt med en rymlig låggolvsdel mellan hjulaxlarna. För inredningen finns en rad alternativ, från barnvagns- och rullstolsplatser till ståplatser, fällbara stolar eller fasta stolar.

Bakaxeln är utvecklad särskilt för Mercedes-Benz minibussar och klarar fem tons belastning. Det ger bussen en maximal bruttovikt på 6,8 ton.

Sprinter City finns också i en mer kompakt version, Sprinter City 45.

Sprinter Transfer finns i fyra längder från 5,9 till 7,7 meter och är tänkt för exempelvis matartrafik till flygplatser, för transfers till hotell med mera.

Sprinter Mobility är tänkt bland annat som färdtjänstbuss. Foto: Daimler Buses.

Sprinter Mobility är tänkt för färdtjänst och andra transporter av passagerare med rörelsenedsättning. Den minsta modellen av Sprinter Mobility, 23, har en bruttovikt på endast 3,5 ton. En nyhet hos Sprinter Mobility 45 är att golvet har höjts vid hjulhusen vilket gör det möjligt för två rullstolar att placeras bredvid varandra över bakaxeln.

Turistmodellen Sprinter Travel lanseras först nästa år, medan de övriga versionerna kommer att börja lanseras på marknaden stegvis under hösten och vintern.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)