Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förlusttyngt biogasbolag lyfts av kommunaliserad busstrafik

Biogasanläggningen i Kaarlskoga som ska försörja kommunaliserade bussar i Örebro län med gas. Foto: Purac.

Den förlusttyngda kommunägda biogasproducenten Biogasbolaget i Mellansverige har vunnit ett uppdrag om biogasleveranser till busstrafik i Region Örebro län för en halv miljard kronor. Avtalet, värt 500 miljoner kronor, gäller från den 1 augusti nästa år till och med slutet av 2027. Det kan förlängas som mest till slutet av 2033. Köpare av gasen är Svealandstrafiken, det nybildade samhällsägda bussbolaget i regionerna Örebro och Västmanland, som ska använda gasen till bussar som är stationerade i Örebro och Odensbacken.

Formellt är det det kommunägda energibolaget i Karlskoga, Karlskoga Energi och Miljö AB , som nu slutligen har tagit hem avtalet med Svealandstrafiken. Karlskoga Energi och Miljö äger hälften av Biogasbolaget i Mellansverige, medan Örebro och Kumla kommuner äger den andra hälften.

Det kommunägda bolaget vann upphandlingen redan i maj, men resultatet överklagades av den andra anbudsgivaren, finska Gasum. Nu står det dock klart att det kommunägda bolaget ska leverera gasen till Svealandstrafikens bussar i Örebro och Odensbacken. Förutom till depån i Örebro, som redan är anpassad till gasbussar, ingår det i uppdraget för gasbolaget att anlägga, drifta och underhålla en ny tankanläggning vid bussdepån i Odensbacken.

Gasen ska inte blandas med naturgas. Kravet är 100 procent fossilfrihet.

Under avtalstiden räknar Svealandstrafiken med att minska sin användning av biogas avsevärt. År 2020 ska man ta emot 4 100 000 kubikmeter biogas, vilket sk mer än halveras till cirka 2 000 000 kubikmeter år 2030. Eldrivna bussar ska i allt högre grad ta över.

För det kommunägda gasbolaget kommer det förmodligen som en betydande lättnad att Gasums överklagande av upphandlingen har avslagits. Biogasbolaget har hittills varit en dyr affär för sina kommunala ägare. De senaste fem åren har företaget gått med en sammanlagd förlust på 80 miljoner kronor. Om den nu vunna upphandlingen gör att bolaget kan täcka även de gångna årens förlust är oklart.

Hittills har Biogasbolagets produktion till största delen flakats, alltså körts med dieseldrivna tankbilar, till Stockholm och Karlstad.

Share Dela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)