Den skotske bussmagnaten Brian Souter, grundare och mångårig vd för bland annat transportjätten Stagecoach, säljer sin expressbussverksamhet i Finland, OnniBus. Affären blev klar på torsdagen och innebär att Souter, som ägt OnniBus via investmentbolaget Souter Investments, säljer OnniBus till det finska bussföretaget Koiviston Auto med bas i Lahti. OnniBus har idag 68 bussar, cirka 230 anställda och omsätter omkring 30 miljoner euro (cirka 312 miljoner SEK). OnniBus trafikerar idag över 120 orter i Finland, har mer än 180 dagliga turer och över 300 000 resenärer varje månad.
OnniBus grundades 2012 av två finsk entreprenörer och det nybildade företaget rörde om ordentligt i finsk bussbransch, i synnerhet i expressbusstrafiken där man inte var van vid konkurrens.
2014 gick Souter Investments in i OnniBus. En av de entreprenörer som startat OnniBus, Lauri Helke, utsågs till vd i företaget.
– Jag är glad att OnniBus och Koiviston Auto nu slår samman sina krafter. Tillsammans är vi väl placerade att fortsätta OnniBus´ historia av tillväxt och ser fram mot många nya affärsideer och möjligheter som en del av Koivistongruppen, säger han.
– Från ett kundperspektiv kommer affären inte att innebära några förändringar i OnniBus´ verksamhet. Man kommer även i framtiden att kunna resa med oss med biljettpriser från en euro och uppåt.
– På längre sikt räknar vi med att integrera OnniBus och Koiviston Auto och därmed skapa ett större och bättre linjenät, samtidigt som vi erbjuder andra tjänster till våra kunder, säger Lauri Helke.
Brian Souter har de senaste åren gjort sig av med flera stora expressbussatsningar i Europa som ägts av Stagecoach eller Souter Investments. Det polska expressbussföretaget PolskiBus överläts till FlixBus, liksom Megabus´ expressbussverksamhet på kontinenten. Den satsning souter gjorde på expressbussar i Estland och övriga Baltikum, även det i Megabus´ namn, har avvecklats sedan man inte klarat konkurrensen med bland andra Mootor Grupps expressbussar.
Affären mellan Koivison Auto och Onnibus torde också innebära att FlixBus´ entré på finsk expressbussverksamhet torde låta vänta på sig.
Lämna ett svar