Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

150-årsjubileum för Göta Kanalrederiet

Rederi AB Göta Kanal firar den här veckan sitt 150-årsjubileum. Foto: Stromma Turism & Sjofart.

M/S Juno har trafikerat Göta Kanal sedan 1874. Foto: Stromma Turism & Sjöfart.

På onsdag denna vecka, den 27 februari, är det 150 år sedan Rederi AB Göta Kanal grundades under namnet Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström. Sedan 2001 ingår rederiet i Strömmagruppen. Idag erbjuder Rederi AB Göta Kanal kryssningar som är två till sex dagar långa. Ett av rederiets fartyg, M/S Juno är dessutom världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet.

Handgrävda Göta kanal med sina 58 slussar och som förbinder Sveriges två största städer har i år trafikerats av rederiets kryssningsfartyg i 150 år.

– Göta kanal har blivit en riktig kryssningsklassiker. Den står speciellt på våra tyska turisters ”Bucket list” och ses även av många svenskar som en reseupplevelse som står i en klass för sig, säger Peter Henricson, Strommas Sverigechef.

Rederiets ”Grand Old Lady” M/S Juno var i trafik redan 1874 och är så än idag. När man glider fram över Göta kanal i vår och sommar är det alltså med samma fartyg som trafikerade sträckan ursprungligen. Den klassiska kanalresan mellan Stockholm och Göteborg har dessutom upprätthållits sedan start 1869.

– Som kuriosa kan nämnas att Rederi AB Göta Kanal är det första svenska företaget som lyckades locka utländska turister. Redan 1876 inleddes ett samarbete med Thomas Cook & Co i London om att sälja biljetter mot provision. Rederiet var så pass lyckosamt i att locka turister till Sverige att de 1922, när turismen i Sverige var urusel, användes som föredöme, säger Peter Henricson.

– Affischer, turlistor och broschyrer trycktes upp på 16 språk och spreds över hela världen. Rederiet hade vid den tiden inte mindre än sju passagerarfartyg och tolv lastfartyg.

De andra passagerarfartygen på Göta Kanal har också nått en aktningsvärd ålder. M/S Wilhelm Tham är byggd 1912 och M/S Diana 1931.

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)