Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre upphandling av kollektivtrafik efterlyses

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Bättre trafikupphandlingar ger ökad kvalitet och kostnadseffektivitet i kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Bättre upphandlingar kan samtidigt öka kvaliteten och kostnadseffektiviteten i kollektivtrafiken. Vägen dit går via färre särkrav, bejakande av innovativ teknik och ett medvetet val av kostnadseffektiva kollektivtrafiklösningar. Det skriver Sveriges bussföretags vd och branschchef i en debattartikel i Dagens Samhälle. Bakgrunden är att nästan all regional kollektivtrafik i Sverige kommer att upphandlas de närmaste fyra åren.

Den 19 mars äger SKL:s (Sveriges Kommuner och Landsting)valkongress rum i Stockholm. Inför kongressen, och med tanke på att många politiker är nya sedan senaste valet, anser Anna Grönlund att det nu är rätt tid till en nystart när det gäller kollektivtrafiken.

Hon pekar på att kostnaderna för kollektivtrafiken har ökat med 75 procent i fasta priser sedan 2006, bland annat beroende på ökat utbud, mer spårbunden trafik och ökade miljö- och tillgänglighetskrav. Samtidigt är behoven stora, både när det gäller hälso- och sjukvården och inom kollektivtrafiken. Det leder till en snabb ökning av kostnaderna och gör det nödvändigt för politikerna att prioritera allt tuffare.

För att bromsa kostnadsökningen måste upphandlingarna av kollektivtrafiken bli bättre, skriver Anna Grönlund.

Det behövs, framhåller hon, färre särkrav, bejakande av innovativ teknik och ett medvetet val av kostnadseffektiva kollektivtrafiklösningar.

– Fler behöver ta till sig det arbete med modellavtal och avtalsrekommendation för upphandlad kollektivtrafik som görs inom ramen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik, där såväl Svensk Kollektivtrafik, SKL som Trafikverket ingår tillsammans med branschföreträdare.

– Idag är över 90 procent av landets linjebusstrafik offentligt upphandlad. Även om Sveriges busstrafik på många sätt är utomordentligt bra med många fördelar, kan en smartare upphandling också ge en bättre och mer kostnadseffektiv kollektivtrafik. Exemplen på skadliga särkrav och ohållbara villkor är tyvärr fortfarande många. Krav på färger på uniformer, antal dörröppningar och inredning med mera i varje enskild region är bara några exempel på saker som kan dra upp priserna, fortsätter Anna Grönlund.

Hon uppmanar landets regionpolitiker att lägga större vikt vid strategisk upphandling och att följa branschens regioner.

– Det är vägen för att kostnadseffektivisera och driva på för ett smartare och grönare samhälle.

1 kommentar »

  1. Det här har det ju tjötats om i åratal utan effekt! Kanske dags att bussföretagen lär sig att erbjuda det som efterfrågas av beställare och medborgare, istället för att gnälla över att man inte kan flytta runt sina illa underhållna skrotbussar i 20 år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)