Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU driver igenom nya körkortsregler för buss

EU-kommissionens högkvarter i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

/ April, april… Inte ett ord i den här artikeln är sant./ EU-kommissionen planerar att på rekordkort tid införa nya körkortsregler för alla länder i EU. Bakgrunden är den allt svårare bristen på bussförare i stora delar av Europa som gör att EU med de nya reglerna vill få fler att söka sig till bussföraryrket. Samtidigt införs nya körkortskrav för alla fordonsförare som en följd av Brexit, alltså att Storbritannien lämnar EU.

EU:s transportministrar enades om de nya reglerna vid det informella transportministermötet i Bukarest i onsdags under ledning av transportkommissionären Violeta Bulc. Vid mötet tog Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth(S) också upp säkerheten hos gasbussar mot bakgrund av bussexplosionen i Stockholm för några veckor sedan.

Enligt uppgift rådde stor enighet bland ministrarna om de nya körkortsreglerna. Eftersom en del av dessa är kopplade till Brexit ska reglerna klubbas redan den 10 april. Då möts EU:s regeringschefer i ett snabbinkallat möte i Bryssel för att diskutera läget inför Brexit – som kan bli verklighet redan den 12 april.

– Syftet med de nya reglerna är dels att öka trafiksäkerheten, dels att underlätta rekryteringen av nya bussförare, uppger den tjeckiske transportministern Vaclav Havel till bussmagasinet.se.

Nya krav på utbildning
Den del som är direkt kopplad till Brexit gäller till en början endast yrkesförare. Från och med den 1 juli är inte C- och D-körkort som har tagits i vänstertrafik giltiga i EU-länderna. De måste kompletteras med en särskild utbildning om två dagar plus ett körkortsprov för att gälla i högertrafik.

Det innebär att brittiska bussförare från den 1 juli inte får köra i övriga Europa utan den särskilda utbildningen och provet.

För yrkesförare som har tagit sitt körkort i högertrafik gäller det omvända från den 1 juli. Utan särskild utbildning och prov får de inte köra i vänstertrafik.

Eftersom republiken Irland är med i EU undantas irländska förare tills vidare från de nya kraven, likaså EU-förare som kör på Irland.

I ett senare skede ska motsvarande regler införas för övriga körkortsinnehavare.

Václav Havel. Foto: Martin Kozák.

– Vi har valt att börja med förarna av den tunga yrkestrafiken eftersom vi menar att säkerheten där är viktigast. En bussförare, till exempel, som reagerar fel riskerar att vålla mycket stora skador, säger Vaclav Havel.

Frågan om de nya körkortsreglerna ska nu dras i snabbfil genom EU-byråkratin genom en snabb så kallad triangulering, där EU-parlamentet, EU:s ministerråd och EU-kommissionen enas om detaljerna i regelverket. Därefter utfärdas ett EU-direktiv innan månadsskiftet.

Normalt har medlemsstaterna därefter två år på sig att införa direktivet i nationell lag, men här har ministrarna enats om en snabb behandling så att reglerna kan gälla hela EU redan från den 1 juli i år.

Arbetstider
En majoritet av transportministrarna ställde sig också bakom ett österrikiskt förslag när det gäller kör- och vilotider. Samtidigt som ministrarna enades om att EU inte kan lägga sig i frågor som förhandlas mellan arbetsgivare och fackföreningar menade de att mycket kan göras genom att EU pressar på.

Fokus här ligger på de så kallade delade arbetspassen som många menar gör bussföraryrket oattraktivt för i synnerhet unga människor.

– Vi kommer att tackla problemet med gemensamma arbetstidsregler i hela EU, även om detaljerna alltjämt diskuteras, säger Österrikes transportminister Franz Fernfahrer.

– De nya reglerna kommer dock inte att kunna genomföras lika snabbt som det nya körkortsdirektivet, utan vi räknar med att de kan bli EU-direktiv till årsskiftet och därefter ta två år att genomföra i samtliga EU-länder.

Franz Fernfahrer uppger att det förslag som nu är nära att klubbas innebär att bussförare ska ha full lön även under den tid de inte arbetar om de har delade arbetspass. Dock ska ett uppehåll mellan passen på högst 100 minuter vara oavlönad och betraktas som paus. Från den 101:a minuten ska dock full lön utgå, dock ej eventuell kompensation för obekväm arbetstid. Den överskjutande tiden ska inte heller betraktas som arbetstid när det gäller exempelvis övertidsarbete.

– För att stimulera arbetsgivarna att vara restriktiva med delade tjänster vill vi också införa en särskild kvot för sådana. Ingen förare ska kunna ålägga mer än åtta delade pass på en 20-dagarsperiod, säger Franz Fernfahrer.

– De nya reglerna om delade pass ska endast gälla arbete i linjelagd trafik. För turist- och beställningstrafik som redan idag är attraktiv att köra överväger vi nya regler som ska tillåta längre arbetspass. Därmed anpassar vi reglerna till turisttrafikens särskilda villkor. En turistbuss är ju inte en lastbil, som branschen ofta framhåller, kommenterar Franz Fernfahrer.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)