Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skellefteå Buss drar ner med tolv timmars varsel

Får stå parkerade när Skellefteå Buss med kort varsel drar ner trafiken under helgerna med en tredjedel. Foto: Skellefteå Buss.

Det kommunägda bussföretaget Skellefteå Buss gör kraftiga nerskärningar i trafiken på veckosluten, mindre än en vecka efter trafikstart för Skellefteås nya kollektivtrafiksystem. De tidtabeller som började gälla i måndags gäller inte längre på helgerna, meddelar företaget på fredagseftermiddagen. På lördagen genomförs nerdragningarna. Informationen om de planerade nerskärningarna går alltså ut till resenärerna mindre än tolv timmar innan de träder i kraft. Enligt Skellefteå Buss har man kommit på att resurserna inte räcker.

– Resursbrist tvingar oss till tillfälliga neddragningar i trafiken. Vi väljer att göra det på helgerna när det blir minst påverkan för våra resenärer. Vi värnar om att upprätthålla skoltrafiken, vardagstrafiken i stadstrafiken och regiontrafiken, säger Skellefteå buss vd Andreas Olofsson.

Det nya kollektivtrafiksystemet i Skellefteå trädde i kraft i måndags. Det är ett ssystem som utökar Skellefteå buss trafikutbud i kommunen och är tänkt att möjliggöra för fler att välja kollektivtrafik.

– Vi känner en stor grundläggande tilltro till det nya systemet som långsiktigt stärker kollektivtrafikens roll i ett växande Skellefteå. Vi märker redan att många resenärer under den här veckan har valt buss framför andra färdmedel, säger Andreas Olofsson.

Skellefteå Buss hänvisar till att det i närtid har tillkommit ett antal tilläggsbeställningar från Skellefteå kommun jämfört med den ursprungliga planen för det nya kollektivtrafiksystemet. Därför har företaget fått ställa in vissa turer i stadstrafiken under den gångna veckan. Det handlar om att bussföretagets ägare, Skellefteå kommun, i ett sent skede har gjort betydande beställningar av skolskjutsar bland annat sedan man konstaterat att det nya kollektivtrafiksystemet inte klarar behovet av skoltransporter.

Under den gångna veckan har mängder av bussturer ställts in i Skellefteå. Det nya kollektivtrafiksystemet har redan tidigare mötts av stark kritik från många av byarna i kommunen.

– De totala beställningarna har ökat i omfattning på kort tid vilket gör att vi i nuläget inte klarar av att leverera beställda volymer. Resursmässigt hinner vi inte omgående växa in den nya, större kostymen med den utökning som krävs av främst chaufförer men även fordon, säger Kristoffer Hedenström, trafikchef på Skellefteå buss.

Därför skär man ner trafikutbudet , som det heter, ”temporärt, till en hållbar nivå”. Ambitionen är enligt Skellefteå Buss att vid årsskiftet åter kunna gå upp till full volym.

– Neddragningarna innebär att turerna på helger i stadstrafiken minskar med cirka en tredjedel i det nya trafiksystemet. Vi gör vårt yttersta för att hantera utmaningarna men kan inte utesluta att det kan bli ytterligare påverkan med tillfälligt inställda turer i stadstrafiken under vardagar. Trots att vi har personalbrist kommer vi aldrig att tumma på chaufförernas kör- och vilotidsregler, säger Kristoffer Hedenström.

– Det är i grunden positivt att kommunen vill göra en så här stor satsning på kollektivtrafik. ag är även tacksam för det fina samarbete som vi har med lokala företag i branschen som Arctic Bus och Lestanders Buss som rycker in och hjälper oss som underleverantörer, säger Andreas Olofsson.

– Det är lite rörigt för närvarande. De tryckta tidtabellerna stämmer inte längre för stadstrafiken. För aktuella tidtabeller hänvisar vi till vår hemsida, säger Kristoffer Hedenström.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)