Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dubbelt upp för FlixBus

FlixBus fördubblade i fjol antalet resenärer i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Den internationella expressbussjätten FlixBus fördubblade i fjol antalet resenärer i Sverige, jämfört med 2018, rapporterar företaget. Under 2019 transporterade FlixBus två miljoner resenärer till, från och inom Sverige. Globalt hade FlixBus förra året 62 miljoner passagerare. Idag har FlixBus trafik till 2 500 destinationer i 30 länder. Nu förbereds en expansion till Sydamerika och Asien med hjälp av kapital som man tog in under sommaren.

FlixBus i Sverige gjorde under fjolåret nya satsningar med flygplatstransfer och ansökte om att köra tåg i Sverige. Samtidigt anslöt sig allt fler busspartners till företagets nätverk.

– Det har varit en otroligt spännande resa att vara med och bygga Sveriges ledande expressbussföretag. På endast 2 år har vi gått från att ha 2 busspartners till att ha över 20 busspartners som dagligen tar resenärerna till deras slutdestinationer. Och resan fortsätter. Under 2020 hoppas vi ha FlixTrain rullande, säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden.

FlixMobility, moderbolaget bakom FlixBus och FlixTrain hade 62 miljoner passagerare under 2019. Det är en ökning med 37 procent jämfört med 2018, då ökningen var 40 procent jämfört med året innan.

New York är en av FlixBus´ nya destinationer i USA. Foto: Ulo Maasing.

Idag har FlixBus och FlixTrain trafik i 30 länder. Under året anslöt sig turkiska Kamil Koç och Eurolines till expressbussjättens nätverk. I USA har FlixBus varit verksam sedan 2018 och har under året lagt till nya destinationer i Florida, New York, Oregon, Texas och Washington.

Under fjolåret lanserades även FlixCar, som än så länge endast finns i Frankrike. I Sverige planerar FlixBus att ha sina första gröna tåg på spåren det här året.

– Vi växer så det knakar. På endast sju år har FlixBus lyckats bli den världsledande expressbussoperatören med fler än 400 000 anslutningar till tusentals destinationer, berättar Peter Ahlgren

– Jag tror starkt på att efterfrågan för prisvärda och bekväma kollektivresor kommer att försätta att öka, inte minst på grund av en ökande miljömedvetenhet. Det är mindre känt i klimat- och tågdebatten att bussresor ofta är det mest miljövänliga sättet att resa långa sträckor utanför Sverige då tågen där tenderar att gå på el som kommer från kol- eller gasverk. I Sverige kommer vi att lansera FlixTrain och för dem som inte bor nära järnvägen har våra bussar en stor klimatfördel jämfört med bil och flyg.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Vore intressant att se om Flix-partners utveckling. Får de involverade bussföretagen någon större vinst på sin del av affären?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)