Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus hämtar kraft från solen

Kör med hjälp av solen. FlixBus testar solpaneler på taket på en av de VDL dubbeldäckare som kör åt företaget mellan Dortmund och London. Foto: FlixBus.

Den europeiska expressbussjätten FlixBus testar nya lösningar för att minska sina utsläpp av koldioxid. Nu tar man solen till hjälp. Tillsammans med holländska busspartners och ett brittiskt teknologiföretag, Trailar, har man monterat solpaneler på taket på en av de dubbeldäckare som trafikerar FlixBus´ linje mellan Dortmund i Tyskland och London, via Eindhoven, Antwerpen, Brygge och Calais. Dieselförbrukningen minskar med sju procent.

Solpanelerna försörjer bussens elsystem med kraft. Själva panelerna, som är monterade på busstaket, är mycket lätta och tunna för att hålla ner luftmotståndet. Panelerna kommunicerar med bussens växelströmsgenerator och klarar att till största delen ladda bussens batterier med hjälp av solenergi. Om denna inte räcker sker tilläggsladdning på konventionellt sätt.

Tester har hittills visat på att tekniken spar in 1,7 liter diesel per 100 kilometer. Med en genomsnittlig körsträcka på 600 kilometer om dagen uppgår besparingen till omkring tio liter diesel. Sommartid väntas solpanelerna leverera mer energi än nu.

Batterierna försörjer all elutrustning ombord: USB-uttag, luftkonditionering, wifi, underhållningssystem med mera. Resenärerna kan exempelvis ladda sina mobiler och surfplattor med förnybar energi, solljuset på de gröna bussarna.

I det här projektet samarbetar FlixBus med det brittiska företaget Trailar. Det är ett företag som utvecklar transportlösningar för att minska miljöpåverkan från nyttofordon. De flexibla solpanelerna har utvecklats just för användning i transportsektorn och är redan i bruk på lastbilar och distributionsbilar. FlixBus är först med att använda tekniken på långfärdsbussar.

Idag kör den solcellsförsedda bussen sträckan Dortmund – London två gånger i veckan, men i april utökas trafiken. Under semestertid ska bussen gå i daglig trafik.

Projektet med solceller är en del av FlixBus arbete för att bli helt koldioxidneutralt till år 2030.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)