EU-kommissionen har godkänt att den tyska regeringen ökar sitt stöd för införande av elbussar i landet med 300 miljoner euro, cirka 3,2 miljarder SEK. Därmed kan den tyska staten stötta satsningar på elbussar med sammanlagt 650 miljoner euro, knappt sju miljarder SEK fram till slutet av nästa år. Som jämförelse är den svenska elbusspremien i år 100 miljoner kronor.
Det tyska elbusstödet syftar till att täcka merkostnader för trafikföretagen när de köper elbussar istället för dieselbussar, liksom kostnader för laddinfrastruktur.
Stödet hanteras av miljödepartementet i Berlin och subventionerar upp till 80 procent av de högre kostnaderna för att köpa elbussar istället för dieselbussar. Övriga kostnader, exempelvis investeringar i laddinfrastruktur, subventioneras med 40 procent.
I december meddelade miljödepartementet att man hade godkänt sexton elbussprojekt som skulle få mer än 250 miljoner euro i stöd.
Enligt EU-kommissionen strider inte det tyska stödet mot EU:s statsstödsregler och att det bidrar till att minska utsläppen av koldioxid utan att snedvrida konkurrensen.
Kommissionen anser också att stödet utgör ett incitament för bussföretag att investera mer i elbussar och laddinfrastruktur. Kommissionen bedömer att stödet kommer att leda till en minskning av utsläpp motsvarande 45 000 koldioxid årligen. Dessutom minskar utsläppen av kväveoxider med omkring 17 ton om året.
Lämna ett svar