Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya elbussframgångar för Volvo

Den danska staden Århus beställer 29 eldrivna ledbussar från Volvo. Bild: Volvo Bussar.

Volvo Bussar tar hem ännu en stor order på sin eldrivna ledbuss Volvo 7900 Electric Articulated. Från våren 2021 kommer 29 sådana bussar att sättas i trafik på stadsbusslinjerna i den danska staden Århus, som sedan tidigare har fyra tolvmeters elbussar från Volvo i trafik. Ordern från Århus är den tredje stora order som Volvo på kort tid får på sin elektriska ledbuss. Så sent som i förra veckan blev det klart att Nobina köper 60 sådana bussar för trafik i Malmö, och i november beställde Transdev 157 bussar för trafik i Göteborg.

Leveranserna av de nya elledbussarna ska ske löpande och inleds preliminärt i slutet av februari eller början av mars 2021. Köpare av bussarna är det kommunägda företaget Busselskabet Aarhus Sporveje.

Bussarna till Århus är 18,6 meter långa och köparen har valt en lösning där bussarna inte har batteripaket för en hel dags trafik. Istället kommer de att laddas i depå nattetid och tilläggsladdas i depå dagtid, detta för att kommunen ska slippa etablera laddstationer på ett stort antal ändhållplatser. Bussföretaget överväger dock möjligheten att komplettera depåladdningen med enstaka, mindre laddare vid ändhållplatserna.

Enligt trafikhuvudmannen Midttrafik väntas introduktionen av elbussarna minska utsläppen av koldioxid med 1500 – 2000 ton årligen.

Århus kommun har som mål att samtliga stadsbussar ska vara fossilfria år 2027.

– Minskningen av koldioxidutsläppen år 2027 väntas bli 8000 – 100p00 ton årligen. Jag hoppas också att Århusborna blir lika förtjustas i de nya elbussarna som i de fyra elbussar som vi satte i trafik förra året, säger Finn Mikkelsen, vd för Busselskabet Aarhus Sporveje.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)