Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fack och trafikföretag: Nödvändigt med statligt stöd till kollektivtrafiken

Det är hög tid att regering och riksdag samlar sig till ett statligt stöd till kollektivtrafiken, anser Kommunals ordförande Tobias Baudin tillsammans med Henrik Dagnäs, Nobina, Anna Höjer, Transdev samt Jan Kihlström, Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Det är hög tid att riksdag och regering samlar sig till stöd för den svenska kollektivtrafiken. Sveriges bussförare förtjänar bättre än att bli av med jobbet och kollektivtrafiktrafi-kanterna ska inte behöva riskera sin hälsa. Det skriver fackförbundet Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin tillsammans med vd:arna för tre stora trafikföretag i en gemensam debattartikel i Göteborgs-Posten på onsdagen. De tre är Henrik Dagnäs, vd Nobina Sverige, Anna Höjer, vd Transdev samt Jan Kilström, vd Keolis.

Artikelförfattarna framhåller att Sveriges tilltro till en väl fungerande kollektivtrafik under coronapandemin har varit en bärande del av den nationella strategin.

Men strategin har också krävt stora uppoffringar från kollektivtrafikens medarbetare och många av landets 24 000 bussförare har fått jobba sena extrapass. Samtidigt har biljettintäkterna rasat drastiskt, framhåller de fyra artikelförfattarna som varnar att stora prövningar väntar för bussbranschen och att landets bussförare riskerar att gå ett dystert år till mötes.

Redan nu ser vi illavarslande tecken, skriver Kommunals ordförande och de tre vd:arna.

– I Skåne har bussförare tvingats lämna sina arbeten till följd av kollektivtrafik som läggs ned. I både Uppland och Västernorrland förbereds trafikminskningar till följd av den blödande ekonomin. Likaså i Västra Götalandsregionen. Storstockholms Lokaltrafik har aviserat underskott om flera miljarder. Omfattande trafikminskningar är sannolikt att vänta.

– I både Norge, Danmark och Tyskland har staten tagit ledartröjan med tydliga och omfattande kompensationspaket också till kollektivtrafiken.

I artikeln skriver Baudin, Dagnäs, Höjer och Kihlström att kollektivtrafikens medarbetare förtjänar mer än ett tack för sina insatser under pandemin.

– De måste kunna känna sig trygga på jobbet. Det vore både oansvarigt och osolidariskt att dra in turer och låta bussförare gå av ekonomiska skäl.

– Sverige behöver ett samlat nationellt ledarskap som tar kollektivtrafiken och dess medarbetare ur krisen och mot en mer hållbar framtid.

Klicka här för att läsa hela debattartikeln i Göteborgs-Posten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)