Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flexibelt i Blekinge

Även Blekingetrafiken inför nu en flexibel biljett. Foto: Blekingetrafiken.

För att möta ändrade resmönster och resvanori kölvattnet efter covid-19-pandemin introducerar nu även Blekingetrafiken en flexibel biljett i appen. Biljetten Flex 10/30 dagar är avsedd för kunder som behöver resa ibland, men inte varje dag. Biljetten innehåller 10 resdagar som kan används inom 30 dagar, och i Blekinge. Tidigare har Skånetrafiken introducerat en motsvarande biljett.

Under sommaren har det totala resandet med kollektivtrafiken i Blekinger ungefär legat på samma nivå som i fjol sommar. Bussåkandet har minskat något, men resandet med skärgårdsbåtarna har ökat. Allt fler resenärer har köpt biljetter med lite kortare giltighet i sommar, såsom enkelbiljetter och 24-timmarsbiljetter.

Flex 10/30 dagar har nu tagits fram för att passa de Blekingebor som exempelvis varvar distansarbete med att vara på arbetsplatsen då och då. Biljetten innehåller tio 24-timmarsbiljetter som kunden valfritt fördelar inom 30 dagar. Kunden reser fritt inom de zoner som har valts i Blekinge under 24 timmar efter att en av biljetterna har aktiverats. De 30 dagarna startar vid köptillfället.

– Vi vill vara en del av Blekingebornas vardag och vi vet att vardagen har förändrats under pandemin, så då gör vi det också och lanserar en ny biljett. Eftersom kunden själv väljer 10 resdagar under perioden är det ett flexibelt erbjudande, säger Rasmus Månsson marknads- och försäljningschef på Blekingetrafiken.

Flexbiljetten köps i Blekingetrafikens app. Priset är 379 kr för resor inom staden, en zon. Biljetten finns även för resor inom 2 och 4 zoner eller med giltighet i hela Blekinge. Barn mellan 7–19 år, studenter, seniorer 65 år+, samt alla som åker tillsammans får rabatt på flexbiljetten.

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)