
Neoplan Cityliner fyller 50 i år Här står en Cityliner från 1971 som alltjämt går i trafik bredvid jubileumsversionen Cityliner Platinum. Den äldre bussen har senare utrustats med luftkonditionering. Foto: Ulo Maasing.
När den tyska busstillverkaren Neoplan för 50 år sedan lanserade sin turistbuss Cityliner var det en i många avseenden nyskapande buss som rullade ut på vägarna. Då var Neoplan en självständig busstillverkare, nu ingår Neoplan i MAN som i sin tur är ett företag inom Volkswagenägda Traton. Men Citylinern lever vidare och är nu inne på sin sjätte generation. För att fira 50-åringen har Neoplan lanserat en särskild jubileumsversion, Cityliner Platinum. Men fortfarande finns Neoplan Cityliner från 1971 i trafik – och känns häpnadsväckande modern.
När modellen först var Neoplan Cityliner späckad med nyheter och nytänkande som senare fick efterföljare i hela branschen. Det var den första högbyggda turistbussen, vilket innebar en utsikt för resenärerna som ingen tidigare kunnat bjuda på, samtidigt som bagageutrymmet under golvet med tidens mått var enormt. Nedsänkt toalett, en sovkabin för föraren och ett pentry var andra nyheter.
Mycket av nytänkandet går att härleda till en enda person: Bob Lee, som 1965 blev konstruktions- och designchef hos Neoplan – eller Gottlob Auwärter GmbH & Co KG som företaget egentligen hette. Bob Lee och grundaren Gottlob Auwärters äldsta son Albrecht var studiekamrater på universitetet, skrev en avhandling om bussdesign och gick senare båda till Neoplan.
Albrecht tog över ledningen av företaget 1965 och Bob fick ansvaret för teknisk utveckling och design där grundarens andre son Konrad också fick en nyckelroll.
Berlinmuren
Citylinern kom till på uttryckligt önskemål från ett bussföretag i Berlin, Severin und Kühn, som var specialiserat på sightseeing i den då delade tyska huvudstaden.
Företaget ville ha en buss som ersatte dubbeldäckaren, men som ändå var tillräckligt hög för att ge passagerarna en bra utsikt, även över muren som delade Berlin.
Bob Lee skred raskt till verket och utvecklade en turistbuss som skulle vara särskilt lämpad för sightseeing i städer. Bussen byggde på en befintlig Neoplanmodell och Neoplan Cityliner var född.
Och det var en buss som inte var som andra. Höjden på 3,45 meter saknade då motsvarighet bland enplansbussar – Cityliner blev den första högdäckade turistbussen. Stolarna monterades på podestrar vilket gav passagerarna en ännu bättre utsikt.

1971 hade Cityliner en dörr längst bak. För första gången fick en turistbuss toalett under golvet i passagerarutrymmet. Foto: Ulo Maasing.
Fönsterytorna var enorma för att ge passagerarna bästa möjliga sikt. Det var inte bara sidorutorna som var stora, rundade takfönster som sträckte sig en bra bit in från sidan och tre stora solluckor bidrog alla till sikten.
Framrutan var en utmaning för konstruktörerna. Så stora frontrutor fanns inte att tillgå på den tiden så Citylinern fick en frontruta i två delar, till en början faktiskt i tre.
De stora fönsterytorna var dock inte utan nackdelar. När solen gassade blev det mycket varmt inne i bussen. Den Cityliner från 1971 som vi tittat på och som alltjämt går i trafik har därför senare utrustats med luftkonditionering vilket syns både på taket och inne i bussen. 50-åringen tillhör det tyska bussföretaget Müller Reisen som uppger att veteranen är mycket efterfrågad, om än inte för långresor.
Även om Cityliner från början var tänkt för sightseeing vann modellen snabbt nya marknader, inte minst för långa turistresor där den kunde sluka stora mängder bagage – 10,5 kubikmeter vilket gjorde att bussen i det närmaste nådde den dåtida tillåtna totalvikten på 16 ton.
Kapacitet
Att bussen var högdäckad gjorde också att den hade en större passagerarkapacitet än andra tolvmetersbussar – 51 personer med påfallande behagliga stolsavstånd. Inga hjulhus stal utrymme från passagerarna.
Men konstruktionen öppnade också för andra innovativa lösningar.
Tidiga Cityliner hade en dörr längst bak, bakom den bakre hjulaxeln. Det gjorde det möjligt att bygga en toalett under golvet vilket både ökade antalet sittplatser och hade fördelen att inga resenärer behövde sitta intill toaletten, en upplevelse som inte uppskattas av alla. Toalettplaceringen har senare fått många efterföljare, även om det vanliga är placering vid en trappa mitt i bussen.
Nyskapande var också den sovkabin för föraren som kunde byggas in i bussen tack vare högbygget.
Det första året, 1971, levererade Neoplan 30 Cityliner. Idag är man uppe i mer än 6 300 levererade bussar av modellen som har utvecklats avsevärt under åren. Här är några av de nyheter som följt sedan introduktionen 1971.
Redan 1973, då Neoplan levererade 100 Cityliner, lanserades modellen i treaxlig version med styrande tredje axel, möjlighet till luftkonditionering, dubbla fönsterglas och Telmabroms samt ett betydligt större bagageutrymme.
1985 kom den fjärde generationen av Cityliner och året efter byggdes de första exemplaren av modellen i USA, en 13,7 meter lång treaxlig version.
I Europa växte bussen även på höjden och kunde 1990 fås i två 3,78 meter höga versioner med 15 kubikmeters bagageutrymme och leverans qv den 3 000:e Citylinern. När Neoplan firade sitt 60-årsjubileum 1995 kunde man räkna in 4 444 sålda Cityliner och lanserade för första gången en platinaversion i ett begränsat antal av 60 bussar. Dagens platinaversion är däremot inte begränsad när det gäller hur många bussar som kan levereras.
Några fakta om den Neoplan Cityliner N116 från 1971 som vi skriver om:
Motor: Henschel 6R 1315, 240 hästkrafter (176 kW).
Sexväxlad manuell växellåda.
45 sittplatser.
Tvåaxlig turistbuss
Lämna ett svar