Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tvärbaneutbyggnad spräcker budget med en miljard

Utbyggnaden av Tvärbanans Kistagren i norra Storstockholm spräcker budgeten med en miljard. Foto: Ulo Maasing.

Utbyggnaden av Tvärbanans Kistagren i norra Storstockholm spräcker budgeten med 969 miljoner kronor. På onsdag ska politikerna i trafiknänmden i region Stockholm ta ställning till det kraftiga budgetöverdraget för den åtta kilometer och nio hållplatser långa sträckan mellan Norra Ulvsunda och Helenelund i nordvästra Stockholm. En del av sträckan är klar och trafikeras redan. Samtidigt som kostnaderna rusar i höjden försenas också trafikstarten på den återstående delen av Kistagrenen.

Projektet är ungefär två år försenat. Sträckan till Ursvik Torg i Sundbyberg väntas öppna i slutet av 2023 och till Helenelund 2025.

– Med 80 procents säkerhet kan den öppna under det sista kvartalet 2025, säger Tomas Eriksson (MP), kollektivtrafikregionråd i Ragion Stockholm till Dagens Nyheter.

Trafikförvaltningen (SL) förklarar kostnadsökningarna och förseningarna med flera faktorer, bland annat att detaljplanerna har tagit mycket längre tid än väntat Likaså har förseningar orsakats av överprövningar av entreprenadupphandlingar för bygget, men också oförutsedda markförhållanden, omfattande ledningsomdragningar med mera. Att dra banan förbi Bromma flygplats har också bidragit till att kostnaderna har skjutit i höjden, bland annat för att hindra spårvägen från att störa flygets radioförbindelser.

– Vi är inte nöjda, men vi vill inte sopa problemen under mattan. Alla parter – regionen, staten samt kommunerna Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna – är eniga om att det här är ett oerhört viktigt framtidsprojekt, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) till DN.

1 kommentar »

  1. KALKYL-REGEL 1 A gäller fortfarande: Ta i det absolut värsta du kan, och lägg på 50 procent.
    Den verkar inte tillämpas i stat, regioner och kommuner som blir lika överraskade vid varje större projekt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)