Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussen som är ett tåg som är en buss

Här kommer bussen om tror att den är ett tåg. Foto: Reuters.

Det japanska järnvägsbolaget Asa Coast Railway Company har satt i trafik en buss som tror att det är ett tåg. Eller tvärtom. Med små bussar som kan köra både på vanliga vägar och järnväg vill bolaget öka tillgängligheten med kollektivtrafik i områden som är glest befolkade och med en åldrande folkmängd. Företaget har satt in sex så kallade DMV, Dual Mode Vehicles, i sin trafik. Det är fordon som kan köra på både väg och järnväg.

De unika bussarna är baserade på Toyotas bussmodell Coaster som dock har fått ett rejält förlängt frontparti. På väg körs den som en konventionell buss med gummihjul. Men när bussen ska köra in på en järnväg sänks en hjulaxel med stålhjul ner från underredet i bussens främre del. Det är för att få plats med stålhjul och hjulaxel med mera som konstruktörerna har gett bussen en lång nos.

När bussen ska köra in på ett järnvägsspår sänks stålhjul ner frpn fronten och gummihjulen lyfts upp. Foto: Reuters.

När stålhjulen sänks ner lyfts också bussens framparti. Det gör att gummihjulen inte kommer i kontakt med järnvägsspåret.

Det bakre hjulparet, däremot, lyfts inte upp. Även när bussen körs på järnväg drivs den av gummihjulen på bakaxeln. Men för att inte spåra ur har bussen även baktill en hjulaxel med stålhjul som sänks ner på spåret.

Järnvägsbolaget Asa Coast Railway Company anser att de unika bussarna kan hjälpa små städer med en åldrande och minskande befolkning att erbjuda människor en kollektivtrafik och förbättra tillgängligheten.

Bussarna är baserade på Toyotas buss Coaster med ett förlängt nosparti. Foto: Wikimedia Commons.

– De här fordonen kan nå människor på samma sätt som en buss och även transportera dem på järnväg. I synnerhet på landsbygden där befolkningen blir allt äldre tror vi att det här kan vara en mycket bra typ av kollektivtrafik, säger järnvägsbolagets vd Shigeki Miura till Reuters.

Bussarna är dieseldrivna och kan ta upp till 21 passagerare och köra 60 km/tim på järnvägsspår och 100 km/tim på väg. De kommer att trafikera en kuststräcka på ön Shikoku i södra Japan.

Här är en kort video på engelska om den annorlunda bussen:

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Vad är det för unikt med detta?! Liknande fordon fanns i bl.a. dåvarande Västtyskland (de s.k. Schienen-Straßen-Omnibus) redan på 1950-talet.

    https://de.wikipedia.org/wiki/Schienen-Stra%C3%9Fen-Omnibus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)