Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenskt företag ordnar bussinfo i västra Kanada

Kanadensiska BC Transit satsar på telematiksystem från svenska Consat. Foto: BC Transit.

Det svenska företaget Consat Telematiksystem med huvudkontor i Partille expanderar till västra Kanada. Företagets telematiksystem kommer att installeras i cirka 315 bussar i den regionala busstrafiken och i samhällen i Kanadas västligaste provins British Columbia där bland annat storstaden Vancouver ligger.

Det är trafikhuvudmannen i provinsen, BC Transit, som har tecknat avtal med Consat Telematics om BC Transits projekt NextRide. Projektet innebär att man installerar automatisk fordonspositionering (AVL – Automatic Vehicle Location) i bussarna. Det är ett realtidssystem som gör det möjligt för resenärer att på nätet eller i sina mobiler se var på linjen just deras buss befinner sig och när den väntas komma till deras hållplats. Men även bussföretaget har nytta av systemet i sin trafikledning och trafikplanering.

NextRide började byggas ut i British Columbia för några år sedan och ska i år byggas ut över hela provinsen där kollektivtrafiken är uppdelad i 19 olika trafikområden, transit systems.

Uppdraget att leverera telematiksystemet har gått till det svenska ingenjörsföretaget Consat.

– Att utöka NextRide-programmet kommer att förbättra kundupplevelsen, öka säkerheten för förare och resenärer, förbättra tillgängligheten för användare och tillhandahålla viktig data för bättre linjeplanering som kommer att gynna kunder över hela provinsen. Vi är glada över att introducera NextRide i transitsystemen med vår nya partner Consat för att göra det bekvämare att använda kollektivtrafiken, oavsett var du bor, säger Tim Croyle, Vice President, Operations och Chief Operating Officer, BC Transit.

BC Transit, som är huvudman för kollektivtrafiken i British Columbia, har en flotta på över 1 100 bussar som transporterar mer än 57 miljoner resenärer årligen.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)