Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ordförandeskifte i Partnersamverkan – Taxiförbundet gör comeback

Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik, är ny ordförande i Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik har från årsskiftet ny ordförande, Johan Wadman från Svensk Kollektivtrafik. Samtidigt återkommer Svenska Taxiförbundet som för några år sedan lämnade Partnersamverkan. Bakom skiftet av ordförande ligger att ordförandeskapet roterar mellan Svensk Kollektivtrafik och SKR, Sveriges Kommuner och Regioner.

– Det händer mycket inom kollektivtrafiken och det behövs en arena för samverkan mellan aktörerna i branschen. Genom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik har vi möjlighet att diskutera och driva gemensamma frågor. Vi kommer även under året utveckla branschens tidigare arbete med fördubblingsprojektet och enas om gemensamma mål framåt för att kollektivtrafiken ska öka marknadsandelen av det motoriserade resandet, säger Johan Wadman.

En stor del av Partnersamverkans arbete är kopplat till KollA, Kollektivtrafikens avtalskommitté. KollA tar fram modellavtal, kravbilagor rekommendationer och vägledningar för alla som upphandlar kollektivtrafik i Sverige. Under 2022 planerar KollA att arbeta med revidering av modellavtalen för produktionsavtal, koncessionsavtal utifrån tågtrafik och vägledning och modellavtal för särskild kollektivtrafik.

Svenska Taxiförbundet lämnade Partnersamverkan för några år sedan men har nu valt att komma tillbaka för att fortsätta samarbetet.

– Vi är glada att vara tillbaka i Partnersamverkan, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet. Taxi erbjuder den flexibilitet som krävs för att binda ihop kollektivtrafiken. Våra städer har alltmer ambitionen att begränsa såväl privatbilar som parkeringsplatser. För att öka tillgängligheten på ett bra sätt för alla resenärer behöver vi samverka, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)