Om två månader är det dags för Europas första bussmässa sedan länderna har öppnat upp igen efter covid-19-pandemin. Den 27 och 28 april hålls Bus2Bus på Berlinmässan. Mässan arrangeras av den tyska bussbranschens organisation BDO tillsammans med Messe Berlin och har ett utpräglat framtidsperspektiv, samtidigt som en rad bussar och produkter för bussbranschen också visas och är tillgängliga för provkörning. Svenska Scania och Volvo finns dock inte på plats.
Bland busstillverkarna på Bus2Bus finns däremot MAN, EvoBus, Daimler Buses, Otokar, VDL Bus & Coach, Iveco, Ebusco, Switch Mobility (tidigare Optare) och Skoda. Senast mässan hölls i fysisk form var 2019 då den lockade mer än 1 700 fackbesökare från 34 länder samt 103 utställande företag från tretton länder.
Ett inslag i mässan är ett framtidsforum, Future Forum som kommer att ha flera inslag, både när det gäller teknik, kollektivtrafik och bussturism.
Bland annat kommer fokus att ligga på alternativa drivlinor, ny infrastruktur och digitala tjänster. Även säkerhetsfrågor som teknisk utrustning och förarstöd tas upp. Även AI (artificiell intelligens) och självkörande fordon uppmärksammas.
Under rubriken Fresh travel kommer innovativa grepp när det gäller bussturism och långväga busstrafik att behandlas. Bland annat behandlas frågor om hur bussföretag och tillverkare kan möta kundernas önskemål när det gäller stil, individuella behov, hållbarhet och digitalisering.
Ända sedan den första upplagan av Bus2Bus 2017 har mässan berett plats för en startup-arena för nya företag som presenterar ideer och lösningar för bussbranschen.
Biljetter till mässan kan endast bokas via nätet genom att klicka här.
Bussmagasinet kommer självklart att finnas på plats och rapportera från mässan.
Lämna ett svar