Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sparka ut Ryssland ur branschens internationella samarbete!

Dagen efter det ryska angreppet på Ukraina publicerade kollektivtrafikens internationella organisation UITP ett PR-meddelande om hur tryggt det är att åka buss – i Moskva.

Den 24 februari angrep Ryssland Ukraina, en demokratisk europeisk nation som inte hotade någon. Dagen efter invasionen publicerade den internationella kollektivtrafik-unionen, UITP, ett pressmeddelande på sitt Media Centre. Faktiskt det dominerande pressmeddelandet under rubriken ”Highlighted Media”. Där berättas stolt att majoriteten av de som dagligen reser med buss i Moskva anser att det är tryggt. Det är skillnad mot Kiev, Odessa, Mariopol, Kharkiv… Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och andra svenska medlemmar i UITP måste agera.

Så sent som på förmiddagen den 7 mars låg PR-inslaget från lokaltrafiken i Moskva, Mosgortrans, kvar på dominerande plats på UITP:s Media Centre. Allt medan människor i ukrainska städer tvingas använda kollektivtrafiken för att försöka överleva. De tvingas ner i tunnelbanan, kura ihop sig långt under jord för att värja sig mot ryska bomber, missiler och granater. Men i Moskva är man trygg, basunerar UITP ut i det PR-dokument som man publicerar dagen efter invasionen inleddes.

Omdömeslöst? Tänkte man inte? Eller fanns det andra skäl?

Något aktivt ställningstagande från organisationens sida när det gäller Rysslands aggression mot Ukraina har inte synts till från UITP. Annars är organisationen både pratglad och flitig när det gäller att skicka ut dokument, pressmeddelanden, ställningstaganden…

Självfallet ska ryska trafikföretag och trafikmyndigheter omgående sparkas ut ur UITP. Likaså belarusiska.

I Sverige är branschorganisationer som Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik medlemmar i UITP. Likaså en rad regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag med SL, Västtrafik och Skånetrafiken i spetsen. En rad leverantörer till branschen är också medlemmar, likaså trafikföretag.

Detsamma gäller Ryssland.

Några medlemmar från Ukraina har däremot inte UITP.

Det måste vara självklart att, liksom idrottsrörelsen och en rad andra interntionella organisationer har gjort, sparka ut och isolera Ryssland även från buss- och kollektivtrafikens internationella samverkan. Eller hur, Kristoffer Tamsons, Anna Grönlund, Johan Wadman, Tomas Byberg… ?

Det är inte värdigt svenska företag som arbetar med kollektivtrafik att vara medlemmar i samma organisation som ryska och belarusiska. Och detta i en organisation som dagen efter den ryska invasionen av Ukraina gör PR för hur tryggt det är att åka buss. I Moskva.

Samtidigt gör många av Sveriges Bussföretags medlemmar storartade insatser för att bistå människor som har fått sina liv sönderslagna och tvingats på flykt av de ryska angriparna.

Även solidariteten med dessa företag och de människor de hjälper kräver att Ryssland sparkas ut ur UITP. Eller att svenska myndigheter, operatörer och leverantörer lämnar organisationen.

Ulo Maasing

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)