Tyska ZF har nu lanserat en ny växellåda för turist- och långfärdsbussar, EcoLife CoachLine. Den sexväxlade automatlådan minskar enligt tillverkaren bränsleförbrukningen med upp till sex procent jämfört med den tidigare generationen av EcoLife. ZF uppger att EcoLine CoachLine passar under mycket skiftande trafikförhållanden, från branta bergsvägar till långväga linjetrafik och i städer.
Den minskade bränsleförbrukningen uppnås genom en ny, intelligent start-/stoppfunktion som i kombination med en hög mekanisk effektivitet sparar bränsle under växellådans hela livstid. Den sexväxlade lådan har en spridning från 3,36 till 0,59.
Växellådan är avsedd för motorer med ett vridmoment på upp till 2 800 Nm.
Mjukvaran TopoDyn väljer automatiskt rätt växel allt eftersom körmotståndet och topografin förändras.
ZF har tagit hänsyn till att turistbussar ofta trafikerar vägar med långa upp- och nerförsbackar som ställer krav på såväl en hög bromskraft som förmåga att avleda bromsvärmen från bromsarna. En integrerad retarder och dubbla kylsystem i CoachLine säkrar en god bromsförmåga även vid låga hastigheter, samtidigt som slitaget hålls nere. Kylsystemet består av en stor värmeväxlare för retardern och en integrerad värmeväxlare för växellådan. Det gör att retardern används mer och belastningen på färdbromsarna minskas. ZF framhåller också att det dubbla kylsystemet gör att intervallen för oljebyten kan ökas upp till 480 000 kilometer.
Lämna ett svar