Under våren strömmade det in klagomål till Konsumentverket. Klagomålen gällde dålig information vid trafikstörningar ändrade avgångar, inställda turer, att biljetter försvunnit från appar, dubbeldebitering för biljetter med mera. Nu ska Konsumentverket granska fem av de regionala kollektivtrafikbolagen, skriver Dagens Nyheter.
De fem aktörer som Konsumentverket nu sätter under luppen är UL i Uppland, SL i Storstockholm, Skånetrafiken, Västtrafik samt Mälartåg.
Fanny Forsling, jurist på Konsumentverket, säger till DN att verket har tagit emot ett stort antal klagomål från resenärer.
– Det gjorde att vi började vi titta lite på anmälningar ur ett bredare perspektiv. Då valde vi att också kolla på företagens köp- och resevillkor och det var de här fem företagen som det var mest anmälningar mot, säger hon.
– Vi välkomnar den här granskningen. Vi tycker det är bra att det görs, så man får reda på vad kunderna ser för problem och hur vi kan rätta till dem, säger Karin Wadmark, försäljningschef på Västtrafik till DN.
Under oktober kommer Konsumentverket att kalla de fem bolagen till ett möte.
Lämna ett svar