
Voith och tyska Keyou lanserar en unik lösning av vätgasdrift för bussar. Prototypen är maskerad men bär tydliga drag av en stadsbuss från Solaris.
Voith, som är mest känd för sina drivlinor och växellådor, och det tyska företaget Keyou lanserar sin första prototyp till en bränslecellsdriven stadsbuss. Lanseringen sker på IAA-mässan i Hannover senare i september. Bussen uppges ha en unik drivlina som bygger på att förbränningsmotorn har konverterats till vätgasdrift.
Bussen är baserad på en buss från ”en känd europeisk busstillverkare” enligt de båda företagen, men den bild som hittills har släppts av bussen visar att det är en buss från Solaris.
Enligt Voith och Keyou är bussen utrustad med en unik kombination av Keyous bränslecellsteknik och Voiths Diwa Nxt lätthybridsystem.
Keyou har utvecklat teknik, komponenter med mera så att konventionella förbränningsmotorer kan konverteras till utsläppsfria vätgasmotorer. Lösningen har döpts till Keyou-Inside och erbjuder enligt företaget en kombination av nollutsläpp, effektivitet och ekonomi, utan att det går ut över prestanda, kapacitet eller räckvidd.
Voiths Diwa NXT automatlåda för bussar är konstruerad som ett lätthybridsystem som återvinner energi under körning och levererar en effekt på upp till 35 kW vid 48 volt. I den lösning som ska presenteras på IAA ska den återvunna energin huvudsakligen användas som stöd när bussen startar. Kombinationen av en vätgasdriven förbränningsmotor och lätthybriden åstadkommer därmed en ny, utsläppsfri trafik som kan använda befintlig infrastruktur. Enheten för återvunnen energi är integrerad i det utrymme som finns för ett svänghjul mellan motorn och drivlinan och kräver således nästan inget ytterligare utrymme.
Lämna ett svar