Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

FlixBus: Från uppstickare till global aktör på tio år

I veckan var det tio år sedan FlixBus startade. Nu är företaget på väg att bli en global aktör. Foto: Flix.

Året var 2013. Marknaden för långväga busstrafik öppnades i Tyskland. Det blev tillåtet med busstrafik som konkurrerade, eller erbjöd alternativ till tåget. I Tyskland formligen exploderade expressbusstrafiken. En rad aktörer, ofta resursstarka, kastade sig in på den jungfruliga marknaden. Men få anade nog då att avregleringen skulle bli grunden för ett nytt, snart globalt bussföretag, FlixBus. I fjol hade företaget 300 miljoner resenärer och siktet är inriktat på fortsatt global tillväxt. Bussmagasinet var på plats när FlixBus i veckan firade sitt tioårsjubileum i München.

Chile är nästa land där FlixBus ska etablera sig, och det redan i år. I fjol etablerade man sig i Kanada, året innan i Storbritannien, Estland, Lettland och Litauen, samtidigt som Flix köpte det legendariska expressbussföretaget Greyhound. Och så vidare.

Men det är i München som FlixBus har sina rötter. Och det är där som Flix-koncernen har sitt huvudkontor i ett toppmodernt 17-våningshus som till största delen fylls av Flix.

André Schwämmlein, vd och medgrundare av Flix tillsammans med finanschefen Christoph Debus. Foto: Ulo Maasing.

2013 satsade tre unga entreprenörer på att ta vara på de möjligheter som öppnades med avregleringen i Tyskland. De tre, Jochen Engert, André Schwämmlein und Daniel Krauss, hade en bakgrund i bland annat finansbranschen.

Året innan hade den tyska förbundsdagen beslutat att marknaden för långväga trafik skulle öppnas upp. Den 13 februari 2013 startade FlixBus sin första linje, mellan München och Nürnberg.

Det blev också inledningen på en omvälvning av den dittills i hög grad analoga bussbranschen. Nu kom det in tre unga män med en för branschen helt ny affärsmodell som byggde på digitalisering innan de flesta ens hade hört ordet.

Flix´ huvudkontor i västra München. Företaget har nu vuxit till 5 000 medarbetare i 40 länder. Foto: Ulo Maasing.

Flix, som FlixBus´och FlixTrains moderbolag heter sedan i fjol, har nu vuxit till ett företag som i fjol hade 60 miljoner resenärer och som haft närmare 300 miljoner resenärer sedan start.

Omsättningen uppgick till över 1,5 miljarder euro, det vill säga nästan 17 miljarder kronor. Idag finns företaget i mer än 40 länder på fyra kontinenter, har drygt 20 kontor och över 5 000 medarbetare av mer än 90 nationaliteter.

– 2022 blev vårt mest framgångsrika år hittills, trots reserestriktioner under det första kvartalet på grund av pandemin, konstaterade André Schwämmlein, vd för Flix och en av grundarna av företaget på företagets presskonferens i München i veckan.

I år räknar Flix med en tjugoprocentig omsättningsökning.

Rörelseresultatet för 2022 visar på lönsamhet för Flix, även om företaget inte vill uppge några absoluta tal eftersom resultatet ännu inte är reviderat.

2017 startade FlixBus trafik i Sverige, 2018 förvärvade man Swebus från Nobina. Foto: Ulo Maasing.

Tydlig vision
– Vi hade en tydlig vision från början. Vi gick in på en tillväxtmarknad och resemarknaden kommer att fortsätta att växa. Mobilitet och resor är viktiga delar av samhället. Dessutom såg vi ett behov av en digital revolution i branschen. Digitaliseringen har bara börjat och kommer brett i hela samhället, sa André Schwämmlein.

– Grundarnas vinnarmentalitet, entreprenörskap, agilitet och naturligtvis det digitala fokuset har haft en avgörande betydelse för Flix framgångar, sa Flix´ finanschef sedan i våras, Christoph Debus till Bussmagasinet.

– Resor och mobilitet måste vara tillgängliga för alla i samhället och inte begränsas av människors ekonomi. Det är särskilt viktigt i en tid då vi måste bekämpa klimatförändringarna och koldioxidutsläppen, sa Schwämmlein som är personligt engagerad i miljöarbete och även är medlem i det gröna partiet i Tyskland.

I samband med tioårsjubileet betonade André Schwämmlein också nödvändigheten av att fokusera på hållbarhet. Utanför Flix högkvarter i västra München visade företaget följaktligen en av de dubbeldäckare från Volvo som normalt går på linjen Brest – Grenoble i Frankrike och drivs med biodieseln Oleo100 som produceras genom att pressa rapsfrön.

– Vi tror på vätgasdrift för långfärdsbussar i framtiden. Men även på batterielektriskt. Att det är svårt att utveckla batteridrivna busar för långlinjetrafik är inget skäl att inte göra det, framhöll André Schwämmlein.

Bara två år efter avregleringen i Tyskland av den långväga trafiken inleddes konsolideringen. FlixBus tog över konkurrenten MeinFernbus och behöll den gröna färgen. Foto: Ulo Maasing.

Affärsmodell
Affärsmodellen bygger på att Flix står för planering av linjenät, varumärke, marknadsföring och försäljning, prissättning och kundtjänst. Företagets busspartners svarar för den dagliga driften, fordonsparken, förare, underhåll och mötet med kunderna.

Från början möttes Flix av en hel del skepsis från den etablerade bussbranschen. Men affärsmodellen har visat sig vara mycket framgångsrik.

FlixBus var långt ifrån ensamma om att satsa på avregleringen av marknaden. En rad nya aktörer gjorde detsamma. Och det var inga små aktörer som FlixBus hade att mäta sig med. Bland konkurrenterna fanns Deutsche Post (som också äger DHL) och brittiska transportjätten National Express, senare även Stagecoach med sin Megabus.comm likaså Polski Bus ägd av ett av Stagecoachbossen Brian Souters bolag.

En annan stor aktör var MeinFernbus. 2015 satte konsolideringen igång på allvar i expressbusstrafiken i Tyskland när FlixBus och MeinFernbus gick samman. Sedan dess har alla de stora konkurenterna försvunnit eller köpts upp av Flix som nu är dominerande i hemlandet.

Internationell affär
– När vi startade 2013 såg vi en väldig marknad framför oss. Men vi insåg också att det måste vara en internationell affär som inte bara begränsades till Tyskland eller Europa, förklarade André Schwämmlein.

– Samtidigt som vi arbetar internationellt, interkontinentalt är vi ett lokalt företag på alla marknader och arbetar tillsammans med busspartners som ofta är familjeföretag och där vi för in de digitala lösningarna. Vi strävar efter långsiktiga partnerskap. Visst, vi skriver avtal på några år med våra partners, men vi vill att de en dag ska kunna lämna över sina företag till nästa generation i familjen.

– Och även om vi nu firar vårt tioårsjubileum vill vi bygga ett företag som finns kvar även om 100 år i likhet med Greyhound i USA som vi förvärvade 2021 och turkiska Kâmil Koç som vi köpte 2019.

Ambitionerna när det gäller global tillväxt är stora och en av de stora tillväxtmarknaderna för Flix är Latinamerika. Under andra halvåret i år startar företaget trafik i Chile, 2021 började man i Brasilien.

– Det här är väldiga marknader. Enbart den brasilianska marknaden är större än den europeiska. I Asien är vi ännu inte inne, men det är världens största marknad för långväga busstrafik, konstaterade André Schwämmlein.

Flix räknar med en stor expansion av FlixTrain de kommande tio åren. Foto: Ulo Maasing.

FlixTrain
Även FlixTrain ingår i Flix expansionsplaner. Idag kör Flix tåg i Tyskland och Sverige. Här är linjen Göteborg – Stocholm än så länge företagets enda tåglinje, men planerna på trafik mellan Stockholm och Malmö är inte skrotade.

FlixTrain är också en av aktörerna i ett pilotprojekt i EU-kommissionens nya satsning på att främja gränsöverskridande järnvägstrafik. För FlixTrains del handlar det om en linje Leipzig – Berlin – Köpenhamn – Stockholm liksom trafik mellan Tyskland och Schweiz. I pilotprojektet, som dock inte får något ekonomiskt stöd från EU, ingår även Snälltåget, tjeckiska České dráhy, samt SJ i samarbete med DSB i Danmark och DB i Tyskland.

– Vi tror mycket på intermodalitet, alltså att koppla samman olika trafikslag och FlixTrain blir vårt stora tillväxtområde i Europa under de närmaste tio åren, uppgav André Schwämmlein.

Ukraina och Turkiet
Flix´ vd tog också engagerat upp det ryska angreppskriget mot Ukraina och jordbävningen i Turkiet och hyllade företagets medarbetare och partners i de båda länderna.

– Jag är oerhört stolt över våra busspartners i Ukraina. Vi stängde aldrig ner verksamheten i landet, även om vi en tid ställd in vissa linjer. Nu kommer vi att massivt utöka vårt linjenät i Ukraina samt mellan Ukraina och övriga Europa. Under de första sju månaderna av kriget hade vi 150 000 resenärer från Ukraina till Europa, sa Schwämmlein.

– När det gäller Ukraina måste vi ta ställning. Normalt är inte världen svart eller vit, men här är det så. Det handlar om rätt eller fel, svart eller vitt.

I Turkiet är Flix aktivt genom det stora bussföretaget Kâmil Koç som förvärvades 2019.

Redan första dagen efter jordbävningskatastrofen Kâmil Koç upp gratis med 50 bussar för att hjälpa till med transporter i samband med räddningsarbetet– 20 till offentliga institutioner och 30 till privata.

Tio år med Flix. Grafik: Flix.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)