Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Iveco Bus har fått en andra stororder på elbussen E-WAY. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Ännu en stor elbussorder till Iveco; Tyskt järnvägsbolag satsar på bränslecellebussar; Egyptisk busstillverkare tar steget in i Europa.

Italien: Busstillverkaren Iveco Bus har fått sin andra stora elbussorder på kort tid, båda från italienska trafikföretag. I mitten av januari tecknade Iveco Bus ett treårigt ramavtal med bussföretaget Busitalia om upp till 150 batteridrivna stadsbussar av modell E-Way (klicka här). Nu har det privata lokaltrafikföretaget Autoguidovie Group tecknat ett ramavtal med Iveco Bus om leverans av 120 E-WAY batteridrivna stadsbussar.

Bussarna är låggolvsbussar avsedda för depåladdning. Leveranserna inleds under andra halvåret i år.

Autoguidovie är Italiens största privata lokaltrafikföretag och har cirka 1400 anställda och en flotta på 1 230 bussar.

Det tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn beställer 60 bränslecellsbussar från Caetano till sitt dotterbolag DB RegioBus. Foto: DB/Caetano.

Tyskland: Det tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn (DB) gör nu genom sitt bussföretag DB Regio Bus en första större satsning på vätgasdrivna bränslecellsbussar. DB har tecknat ett ramavtal om 60 bränslecellsbussar som ska levereras av den portugisiska busstillverkaren Caetano där Toyota är en stor delägare. Bränslecellerna levereras av Toyota.

De första sju bussarna ska i början av nästa år sättas i trafik i delstaterna Niedersachsen och Schleswig-Holstein. Avtalet uppges av DB vara värt nästan 40 miljoner euro, cirka 445 miljoner kronor.

Bussarna är låggolvsbussar av Caetanos modell H2 CityGold, tolv meter långa och har 34 sitt- samt 47 ståplatser samt ett rejält utrymme för rullstolar. Räckvidden på en tank vätgas är 350 kilometer vintertid och 550 kilometer sommartid.

– Vätgasdrivna bussar är klimatvänliga och har ytterligare en fördel: De tankas snabbare än vad batterierna i en elbuss laddas. Med sin långa räckvidd kan bränslecellsbussar särskilt fördelaktigt ersätta dieselbussar på landsbygden. Med den här beställningen på 60 bränslecellsbussasr tar vi ytterligare ett steg på vår väg att säga adjö till dieseln, säger Evelyn Palla, chef för DB:s dotterbolag för regionaltrafik, Regionalverkehr DB AG.

Egyptiska MCV etablerar sig nu i Europa genom ett dotterbolag i Tyskland och elbussen C127 EV. Bild: MCV.

Tyskland: Den egyptiska busstillverkaren MCV satsar nu på den europeiska marknaden genom att etablera ett tyskt dotterbolag. Den buss som MCV går till offensiv med är företagets elbuss C127 EV, en tolvmeters batteribuss som är utvecklad för den tyska marknaden och lanseras under våren.

Bussen saknar chassi, till skillnad från de Volvo BZL som MCV karosserar och som ska levereras till Metroline i London senare i år (klicka här). Enligt uppgift kan bussen fås med en batterikapacitet på upp till 462 kWh. Batterierna är takmonterade. Motorn är en elektrisk centralmotor från Actia med en maxeffekt på 250 kW och ett högsta vridmoment på 3 300 Nm.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)