Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya resmönster efter pandemin: ”Det är tryck därute”

Göran Grell, vd för RK Travel Group. Foto: Paula Isaksson.

Tänk 2024 redan nu! Det tipset ger RK Travel Groups vd Göran Grell sina kollegor i bussresebranschen. Som trendspanare kan han se hur människors uppdämda behov av att få komma ut och resa skapar nya resmönster. ”Det är tryck därute, folk prioriterar att resa och det finns en stor reskassa!”

Av Paula Isaksson

Under torsdagen ägde RK´s traditionsenliga TUR-mässa rum i Göteborg. För första gången på fyra år kunde resegrossisten bjuda in sina kunder till ett fysiskt evenemang med mingel och föredrag.

Intresset var stort för RK Travel Groups TUR på torsdagen. Foto: Paula Isaksson.

Sedan pandemin startade har mycket hänt i företaget, dels har man varit tvungen att minska antalet medarbetare från 57 till 29, dels har man behövt hyra ut hälften av lokalerna till andra företag. Men nu ser det ut att vända, menar Göran Grell. 

– Vi tror att det här året kan bli rätt okej.

Många fick inte sittplats på föreläsningarna. Foto: Paula Isaksson.

Trendspanare som han är, kan Göran Grell se hur resmönstret sakta håller på förändras under 2023. Till exempel vågar sig fler resenärer österut i Europa.

Sedan Ryssland startade sitt krig mot Ukraina har länder som ligger långt åt väster, England, Spanien och Portugal, känts trygga att åka till. Men nu börjar de få konkurrens från såväl Kroatien och Polen som de baltiska länderna. Städer som tidigare var bannlysta under pandemin – som Paris, Venedig och Rom – är också starkt på väg tillbaka. Det gäller även vandringsresor, förklarar Göran Grell.

– Alla som köpte vandringskängor och ryggsäckar under pandemin vill använda dem nu i länder utanför Sverige, där de vet att vädret är bra, som till exempel Italien och Frankrike. Något annat som kommer starkt är cykelresor med elcykel.

Dessutom har kryssningsresorna kommit tillbaka, vilket förvånar Göran Grell. Med tanke på det stora antal kryssningsfartyg som försattes i karantän under pandemin trodde han att kryssningssidan skulle vara död. Men som det verkar är behovet av att få resa så uppdämt att sådana saker inte spelar någon roll.  Nu vill man komma ut och få användning för sin sprängfyllda reskassa.

Smolket i bägaren är dock hotellpriserna som har ökat som aldrig förr, med cirka 20 procent.

– Hotellen vill ta igen det som de förlorade under pandemin. De är också rädda för inflationen och sedan är ju även de drabbade av de ökade kostnaderna för mat och el. Dessutom har flera aktörer fått slå igen så det är färre hotell nu som ska möta den ökade efterfrågan. Det här drabbar ju resenärerna, men vi får se vad som händer under 2023.

Under slutet av dagen gav Göran Grell flera tips till alla närvarande bussresearrangörer om hur de ska tänka framåt. Några av råden var att skruva sina produkter och jobba mer med varumärket.

– Sälj mer på upplevelse och känsla än på pris. Omfamna det förutsägbara och satsa på resor för storfamiljen med något för alla generationer. Och tänk 2024 redan nu!

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)