
Kryssningsturister i Stockholm. Företrädare för den svenska turist- och besöksnäringen är djupt besvikna på regeringens budget för nästa år. Foto: Ulo Maasing.
Företrädare för en stor del av den svenska besöks- och turistnäringen sågar regeringens budget som presenterades på onsdagen. Både branschorganisationen Visita och Svensk Turism AB menar att regeringens hantering i budgeten av turismfrågorna är en besvikelse. Svensk Turism har Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, som delägare.
Båda organisationerna är starkt kritiska till att regeringen väljer att slopa det turismpolitiska målet och att inte indexera upp anslaget till Visit Sweden.
Det turismpolitiska målet har gällt sedan 2001 och lyder såhär:
”Sverige ska ha en hållbar turism, med ett hållbart resande och en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring som växer och bidrar till sysselsättning och attraktiva platser för besökare, boende, företag och investeringar i hela landet”.
– Det turismpolitiska målet är viktigt för att skapa en sammanhållen politik för turismen och Visit Swedens basanslag har legat oförändrat sedan 2018. Sammantaget visar förslagen att regeringen inte ser turismens och besöksnäringens betydelse för jobb och tillväxt, säger Anna Wallén, näringspolitisk chef på Visita.
Jonas Siljhammar, ordförande för Svensk Turism är inne på samma linje.
– Det turismpolitiska målet har spelat stor roll för möjligheterna till en sammanhållen politik för turismen. Svensk Turism är mycket besvikna på att regeringen slopar målet och att Visit Sweden förväntas utföra samma uppgifter med i praktiken minskade medel, säger han.
– Regeringen ser inte turismens betydelse för jobb och tillväxt. Turismen omsätter årligen över hundra miljarder kronor, sysselsätter hundratusentals människor och skapar attraktiva platser i hela landet.
Visita betonar också turist- och besöksnäringens betydelse för sysselsättningen, inte minst bland unga. Organisationen menar att den höjda arbetsgivaravgiften slår hårt mot besöksnäringen.
– Det är extremt olyckligt att regeringen gör det dyrare att anställa unga mellan 15 och 18 år. Besöksnäringen är den bransch som har högst andel unga anställda av alla branscher och höjningen av arbetsgivaravgiften slår hårt mot besöksnäringens företag och ungdomars inträde på arbetsmarknaden, säger Anna Wallén på Visita.
Visita har nästan 6 000 medlemsföretag med över 8 500 verksamheter. Bland medlemmarna finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar.
Svensk Turism AB samlar den privata delen av svensk besöksnäring, det vill säga aktörer inom områdena resa, äta, bo, handla och göra. Svensk Turism ägs huvudsakligen av Visita, Svensk Handel, Transportföretagen, Passagerarrederierna och SJ.
Lämna ett svar