En av de stora aktörerna när det gäller yrkesutbildningar, inte minst utbildning av buss- och lastbilsförare, har hamnat i ekonomiskt trångmål. Det är YrkesAkademin som hos Falu tingsrätt har ansökt om företagsrekonstruktion. Enligt företaget är den huvudsakliga orsaken till YrkesAkademins problem att Arbetsfömedlingen anvisar alldeles för få elever till utbildningarna för yrkesförare.
YrkesAkademin har varit verksam i cirka 25 år med arbetsmarknads- och kommunala yrkesvuxutbildningar inom bristyrken som transport, entreprenad, service, teknik och industri.
Nu har företaget fått akuta likviditetsproblem. Den främsta orsaken är att intäkterna är lägre än kalkylerat, samtidigt som kostnaderna har skjutit i höjden. Det beror i sin tur på att Arbetsförmedlingen har skickat långt färre deltagare än planerat till utbildningar för yrkesförare. Därmed täcks inte YrkesAkademins kostnader för personal, fordon och lokaler. Till det kommer kostnadsökningar på grund av Rysslands krig mot Ukraina samt kraftiga prisökningar på bland annat drivmedel och el.
– Trots att det råder en mycket stor förarbrist inom transportsektorn kommer det inte in det antal sökande som branschen behöver och som Arbetsförmedlingen har uppskattat som behov och som vi därför har dimensionerat vår verksamhet för. Vi tvingas anpassa verksamheten efter den verkliga efterfrågan, säger Martin Modig, vd för YrkesAkademin.
En företagsrekonstruktion är ett verktyg för att undvika konkurs för företag som har betalningssvårigheter men som på sikt bedöms ha goda möjligheter att leva vidare.
”Arbetsförmedlingen anvisar alldeles för få elever”.
Det är ju nästan komiskt!
AF skickar dit alla som vill och har rätt kompetens, typ SFI C och B-körkort. Problemet är ju att det inte finns så många arbetslösa som vill bli bussförare. Och AF kan inte tvinga folk att utbilda sig, det är frivilligt.
Dessutom så ska alla som kommer från AF till Yrkesakademin genomgå några veckors test och kartläggning, för att få prova på och för att man ska se om de är lämpliga och kan klara av utbildning. Detta betyder oftast att många får återgå till AF efter några veckor, ja ibland har till och med 100% ansetts olämpliga, trots viljan? Lägg därtill att de få som klarar utbildningen och börjar köra buss kanske redan efter ett halvår återvänder till AF, då jobbet inte blev som de hoppats?
Man kan alltså lugn säga att AF inte har de sökande som efterfrågas, och hur ska de då kunna skicka folk på en utbildning som ingen vill gå på? Ja, bara för att man är långtidsarbetslös betyder det inte att man blir en lämplig bussförare, eller hur? Att köra buss kräver sin man/kvinna, av det rätta virket!
Ett stort problem i det här landet är att man tror istället för att ta reda på fakta. Över 100 000 i Sverige har behörighet för att köra buss men vägrar? Börja ta reda på varför och åtgärda det istället för att nyanställa hela tiden.
Sista september ska ett nytt BBA vara klart, varför inte då passa på att göra det till en bra platsannons för yrket?
Ett litet tillägg…
Om du köper en bil för 1 miljon så kommer du att vara försiktig med den, om du hyr samma bil av CirkelK så är det inte så noga?
Om du utbildar en bussförare för en kostnad av 100 000 kr så tar du hand om den investeringen, men om AF utbildar bussförare åt dig gratis så bryr du dig inte om hens väl och ve?
Det är dyrt att utbilda bussförare, du behöver en ledig buss och bränsle i flera veckor, men även en erfaren bussförare att utbilda den nye, en lärare som då inte kan köra i trafik utan får lära upp en ny istället, vilket alltså är en stor kostnad.
Om bussbolagen själva får sköta utbildningen så måste de ju se till att bussföraren mår bra på jobbet och inte slutar efter några veckor.
Om det är en aldrig sinande ström av utbildade bussförare att ösa ur så behöver man inte ta hand om sin personal, då den är lätt utbytbar
Det är inte hållbart att använda denna taktik, för trots allt är människor med rätt kompetens som kan tänka sig att frivilligt gå en bussförarutbildning starkt begränsad.
Och vad händer när det inte finns några kvar som kan och vill utbilda sig, och det det ändå finns 100 000-tals som har D-behörighet men inte vill köra buss?
Bussbranschen får allt tänka om och göra rätt för sig istället!
Alla avtal som skrivs mellan AF och YA innehåller garantivolymer. YA har hela tiden vetat om hur många elever de har kunnat räkna med. YA:s ledning har haft alla möjligheter att ha koll på sina prognoser och ekonomi.
Jag har pratat med en elev som går lastbil. Hon har fått övningsköra 10 timmar under sin utbildning. Jag menar att detta inte kan kallas för utbildning.
Lastbilsutbildningen, vilken för min del drogs ut av YA i Örebro till 111 dagar (och för andra till ännu fler dagar) var en fullständig katastrof. Detta berodde i huvudsak på ledningens inkompetens och att ”suga ut” ersättning från Arbetsförmedlingen.
Jag gläds åt att ett annat företag nu fått förtroende att överta YA´s Örebroelever så att inte ännu fler måste genomlida vad vi i vår grupp gjorde.
Skäms YA!!