Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nolltaxa fick många att välja bussen

Fler tog bussen när resan blev avgiftsfri – men effekten på biltrafiken är osäker. Foto: Kolumbus/Tommy Ellingsen.

Den första juli infördes avgiftsfri kollektivtrafik i Norges tredje största stad, Stavanger. Meningen var att satsningen skulle pågå i ett år, men redan i början av december började det största nolltaxeprojektet någonsin i Norden att skrotas sedan staden fått en ny politisk ledning. Nu visar en forskningsrapport att nolltaxan gav en kraftig ökning av bussresandet i Stavanger. Effekterna på bilismen är däremot oklara.

Nolltaxan gällde endast folkbokförda i kommunerna Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg. Övriga fick betala sina resor i vanlig ordning. Stavanger har ungefär 240 000 invånare.

På uppdrag av trafikhuvudmannen Kolumbus har nu forskare vid norska Transportøkonomisk Institutt, TØI, gjort en utvärdering av nolltaxeprojektet i Stavanger (klicka här). Forskarna har studerat antalet påstigningar på bussarna i Stavanger och jämfört siffrorna med övriga Rogaland, alltså det län som omger Stavanger. Rogaland omfattades inte av nolltaxan.

Resultatet visar på en ökning om elva procent av antalet påstigningar i kollektivtrafiken i Stavanger sedan nolltaxan infördes och jämfört med övriga Rogaland.

Däremot är det osäkert vilken effekt nolltaxan har haft på biltrafiken. Forskarna har gjort en enkätundersökning som tyder på minskat bilanvändande men anser att det är svårt att dra alltför långtgående slutsatser av enkätundersökningen.

En liknande modell med nolltaxa för de boende i staden infördes i Estlands huvudstad Tallinn redan 2013. Men det resulterade inte i minskad biltrafik i staden.

I en rapport häromåret från K2, Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik (klicka här), konstaterar också två forskare att om minskad biltrafik är målet bör en eventuell nolltaxa finansieras genom att bilismen får betala de ökade kostnaderna för kollektivtrafiken.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)