Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Iveco miljardinvestrerar i elektrifiering

Iveco Bus´ storsäljare Crossway lanserades förra året med eldrift. Foto: Ulo Maasing.

Fordonstillverkaren Iveco meddelade på sin kapitalmarknadsdag på fredagen att företaget avser att under de närmaste åren investera 600 miljoner euro, cirka 6,75 miljarder kronor, i att utveckla sin bussverksamhet, främst genom en storsatsning på elektrifiering. Målet är att fram till 2028 öka lönsamheten kraftigt, förklarade Ivecos busschef Domenico Nucera på kapitalmarknadsdagen.

– Vi ska öka vår marknadsandel och växa både volymmässigt och när det gäller lönsamhet, sa Domenico Nucera.

Iveco Bus har idag en mycket stark ställning på den europeiska marknaden för regionbussar, eller intercitybussar som de också kallas. Enligt Domenico Nucera är företagets marknadsandel på den marknaden närmare 50 procent, främst genom den mångåriga storsäljaren Crossway som nu också finns som elbuss.

Intercitybussarna svarar idag för ungefär hälften av Iveco Bus´ nettointäkter, medan stadsbussarna står för 30 procent, minibussarna för femton procent och turistbussarna för fem procent.

– Idag rullar sammanlagt över 200 000 bussar från oss på vägar och gator över hela världen, sa Domenica Nucera.

Iveco Bus´ chef Domenico Nucera: Vi investerar 3,3 miljarder kronor i en ny, modulär elbusskonstruktion.

Försäljningen av elbussar har börjat ta fart för Iveco Bus. I fjol sålde företaget 1 200 elbussar. Vid årsskiftet fanns det beställningar på 1500 elbussar i Ivecos orderbok. Och det är elektrifieringen som ska stå för mycket av den ökade lönsamheten för Iveco Bus. Det är också där som det mesta av Iveco Bus´ investeringar hamnar.

–Vårt nästa steg är att investera 300 miljoner euro (cirka 3,3 miljarder SEK) för att ta fram en modulär konstruktion som från början är avsedd för eldrift och där batterierna är integrerade i chassit. Det minskar bussens vikt med 20 procent och ökar passagerarkapacitet och räckvidd, sa Domenico Nucera.

Den nya plattformen ska kunna användas för att bygga såväl stadsbussar som intercitybussar.

Sedan 2019 har Iveco Bus investerat över en miljard kronor i att elektrifiera sin nuvarande produktportfölj och nu växlar företaget alltså upp kraftigt.

Företaget räknar med att 90 procent av alla nya stadsbussar i Europa kommer att vara emissionsfria år 2030 och 100 procent år 2035. När det gäller intercitybussar siktar Iveco Bus på 40 procent dieselbussar (inräknat biodiesel mm), 40 procent batterielektriska bussar, femton procent gasbussar och fem procent bränslecellsbussar.

Taggat som:

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)